responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 5  صفحه : 334

- [به نظر شما كدام كشور اسلامى است كه بهترين شكل دولتى را داراست و چرا؟]

- شكل دولتها چندان اهميت حياتى در حفظ دموكراسى و تأمين هر چه بيشتر آرمانهاى انسانى ملت ندارد. هر چند كه بعضى از آنها نسبت به اشكال ديگر ترجيح دارد. ولى آنچه مهم است ضوابطى است كه در افرادى كه براى قبول مسئوليتها انتخاب مى‌شوند بايد رعايت شود، و نيز ضوابطى كه عمل و رعايت آنها بايد براى دولتها غير قابل اجتناب شناخته شود، كه اگر اين ضوابط و معيارها كه در اسلام بر آنها تأكيد شده است دقيقاً رعايت شود به وجود آمدن جامعه‌اى مترقى و پيشرو را مى‌توان جداً اميدوار بود. و همين مسأله مهم است كه امروز در دنيا مورد توجه نيست و ما با تكيه بر اسلام مى‌خواهيم به يارى خداى تعالى حقيقتى خيره‌كننده را به دنيا معرفى كنيم.

[از خسته شدن مردم در مقابل مشكلات روزانه نمى‌ترسيد؟]

- ملت دلير و با استقامت ايران در طول مبارزات قهرمانانه خود در اين سالها بخصوص در يك سال اخير نشان داده است كه هر چه سختيها و مشكلات در اين راه بيشتر مى‌شود روحيه او قويتر و اراده او استوارتر مى‌شود. زيرا كه روز به روز بر درستى و حقانيت راه خود كه راه خداست بيشتر مؤمن مى‌شود.

[آيا شما به طرفدارانتان دستور به ملايمت و مدارا داده‌ايد؟]

- ما تا كنون هنوز دستور خشونت نداده‌ايم و هميشه ملت ما در برابر تانك و توپ و مسلسل با دست خالى و تنها با مشت گره كرده ايستاده است. ولى اگر قدرتهاى جهنمى استعمارى دست از حمايت خود از آدمكشان ايران كه شاه در رأس آنهاست برندارند، ما هم با شيوه‌هاى ديگر در برابر آنها رفتار خواهيم كرد.

[آيا امكان آشتى با شاه وجود دارد؟]

- نه. هر گز؛ ممكن نيست.

[راجع به رفتار امريكا چه فكر مى‌كنيد؟]

- دولت و رئيس جمهورى امريكا تا كنون درست مانند يك دشمن با ملت ايران رفتار كرده است، سالها غارت منابع كشور ما و تحميل هزينه‌هاى سنگين مستشاران نظامى از يك‌

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 5  صفحه : 334
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست