responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 4  صفحه : 438

نمى‌خواهيم نفت را زير زمين نگه داريم. براى اداره كشور، ما احتياج به پول نفت داريم. به هر كس كه بخرد به طور عادلانه نفت را مى‌فروشيم و درآمد حاصل از آن را آن طور كه صلاح ملت باشد به كار مى‌اندازيم. لكن به طرزى كه شاه عمل مى‌كند، كه خيانت است، ما نمى‌خواهيم عمل كنيم.

[حضرت عالى از نفوذ خارجيان در ايران شكايت كرده‌ايد. ممكن است بفرماييد كه اينها از جانب چه كشورهايى هستند؟]

- در رأس آنها امريكاست كه نفوذ او در همه شئون كشور معلوم است. ملت ايران به واسطه اعمال نفوذ امريكاست كه از حكومت و دولت آن تنفر دارد. دخالت امريكا ديگر تقريباً بيواسطه است. من مى‌ترسم كه اين دخالتها منتهى به نگرانى ملت ايران از ملت امريكا نيز بشود. بايد ملت امريكا دولت را وادار كند كه در امور داخلى كشور ما دخالت نكند كه موجب اين همه نگرانى و ناآرامى شده است.

[آيا حضرت عالى نگران اين نيستيد كه شورشهاى اخير و معضلات ايران به استقرار يك حكومت كمونيستى منجر شود؟]

- هر گز، در ايران همان طور كه ديده مى‌شود تمام اقشار، فرياد از اسلام و حكومت اسلامى مى‌زنند. كمونيست اگر هم باشد، عدد بسيار قليلى است كه امكان هيچ فعاليت مؤثرى براى آنها نيست. ما از اين جهت هيچ اضطرابى نداريم.

[اخيراً حضرت عالى با بعضى از رهبران ديگر مخالف شاه ملاقاتهايى داشته‌ايد، نظير سنجابى. آيا آنها هم با برنامه‌هاى شما موافق هستند؟ و توافقهايى در اين زمينه وجود دارد؟]

- آنها مطالبى را كه ما گفتيم تصديق كردند و با ما اظهار موافقت كردند. شخص ملى يا مذهبى در اين مسائلى كه ما طرح كرديم ترديد نخواهد كرد مگر آنكه از عمال شاه باشد.

[حضرت آيت اللَّه پيش‌بينى مى‌كنند كه در ماه آينده چه حوادثى در ايران اتفاق مى‌افتد؟]

- تا شاه در ايران است و ابرقدرتها براى نگهدارى او تلاش مى‌كنند، آدمكشيها و حوادث اخير در ايران ادامه دارد، ولى اگر شاه برود و ملت قهرمان ايران خودش امور كشورش را به دست گيرد آرامش به ايران باز گشت و حكومت اسلامى تشكيل مى‌شود و

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 4  صفحه : 438
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست