responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 3  صفحه : 331

اعلاميه‌هايشان و چه در اين اعلاميه اخيرى كه همين چند روز- همين دو سه روز- براى سوگوارى و براى اربعين و تعطيل اربعين داده‌اند، مطالب را شجاعانه ذكر كرده‌اند و نكته اصلى را و لو به صراحت نگفته‌اند، به كنايه ابلَغِ از تصريح فرموده‌اند. خداوند ان شاء اللَّه آنها را پايدار نگه دارد.

قم، مركز علم و عمل‌

طلاب علوم دينيه، آن طلابى كه الآن در مركزى واقع شده‌اند كه مورد هَجْمه اشرار است، در عين حال كه در يك همچو مركزى واقع شده‌اند، ديروز عصر اجتماع كثير و يك مجلس تعزيه بسيار بزرگ تأسيس كرده‌اند، و بعضى از افراد، جوانهاى زنده، در منبر بيباكانه مطالب را گفته‌اند. الآن كه ما اينجا نشستيم، در مسجد اعظم، به طورى كه به ما اطلاع وسيع رسيده است، در مسجد اعظم اجتماع بزرگى است. و نمى‌دانيم آيا دولت با اين اجتماع چه خواهد كرد. و من الآن نمى‌دانم كه آيا باز مأمورين ريخته‌اند، قتل و غارتى باز كرده‌اند يا نه؟ ما الآن در نگرانى اين معنا هستيم. نگران اين معنا هستيم كه آيا در اين شهرهاى بزرگ، از قبيل مشهد كه دولت نسبت به آن بسيار حساس است، از قبيل آذربايجان و تبريز كه نظر دارد دولت به آن، و آيا در قم كه مركز همه اين امور است، و از قم همان طورى كه اهل بيت فرموده‌اند علم نشر مى‌شود به همه بلاد [1]- و الآن مى‌بينيم كه علمْ مركزش قم است و از قم دارد نشر مى‌شود، نه علم، علم و عمل؛ علم تنها نه، علم و عمل الآن دارد از قم نشر مى‌شود- مركز فعاليت اسلامى است، مركز تحرك اسلامى است. تحرك از قم، از خود قم، از طلاب قم، از علماى قم، از مدرسين قم- حفظهم اللَّه- از توده قم كه سربازهاى وفادار به اسلام هستند، از آنجا تحرك دارد سرايت مى‌كند به همه جا، تا ببينيم آيا به ما هم سرايت بكند يا نكند؛ و اللَّه عالِم‌


[1] امام صادق (ع) فرمود: «بزودى كوفه از مؤمنان خالى و علم از آن برچيده مى‌شود، آن چنان كه مار در لانه خود پنهان گردد؛ سپس علم در سرزمينى آشكار مى‌گردد كه «قم» نام دارد. قم مركز علم و فضل خواهد شد تا اينكه مستضعفى در دين- حتى در بين زنان خانه- باقى نماند. اين (واقعه) در نزديكى ظهور قائم ما تحقق پيدا مى‌كند». بحار الأنوار، ج 57، ص 213.

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 3  صفحه : 331
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست