نامه [به آقاى محمد حسن قديرى (حكم بازى با شطرنج و معامله آلات موسيقى)]
زمان: 2 مهر 1367/ 12 صفر 1409
مكان: تهران، جماران
موضوع: حكم بازى شطرنج و خريد و فروش آلات موسيقى
مخاطب: قديرى، محمد حسن (از اعضاى دفتر امام خمينى در قم)
[بسم اللَّه الرحمن الرحيم
خدمت حضرت مستطاب آيت اللَّه العظمى امام خمينى- مد ظله العالى
با عرض سلام و ادب و احترام، اخيراً دو استفتاء منتشر شده كه در يكى از خريد و فروش آلات لهو سؤال شده و در جواب آمده كه خريد و فروش آلات مشتركه به قصد محلله آن اشكال ندارد. و در ديگرى در سؤال مفروض است كه امروز شطرنج بكلى آلت قمار بودن خود را از دست داده و تنها به صورت ورزش فكرى درآمده است و در جواب آمده است كه بر فرض عمل مزبور اگر بُرد و باختى در بين نباشد اشكال ندارد. و آقاى مورد اعتمادى نقل كردند كه در بعضى روزنامهها بر فرض مزبور را ننوشته است.
در اينجا سؤالاتى مطرح است.
1- خريد و فروش آلات مشتركه مانع ندارد مگر اينكه قصد منفعت حرام در بين باشد. پس چرا در جواب سؤال اول قصد حلال قيد شده است؟
2- در سؤال دوم سائل محترم از كجا ادعا مىكند كه امروز شطرنج آلت قمار بودن خود را بكلى از دست داده و تنها ورزش فكرى شده است؟
3- در روايت معتبره است از سكونى از حضرت صادق- عليه السلام:
اول- قال: قال رسول اللَّه (ص) انهاكم عن الزفن و المزمار و عن الكوبات و الكبرات.
دوم- قال: نهى رسول اللَّه (ص) عن اللعب بالشطرنج و النرد ....
زفن، به معناى رقص است (مجمع البحرين) مزمار، نامى است كه مطلق نى را شامل مىشود و نهى حضرت، حجت بر تحريم است مگر حجتى بر خلاف باشد. و هر دو دليل اطلاق دارد.