يا فرار كند از اينجا به يك جاى ديگرى و برود دنبال كارهايى كه هست.
ايجاد انحرافات و غفلت بعد از غدير خم
در هر صورت انحرافاتى كه بعد از غدير خم پيدا شد و ماها هم غفلت كرديم- همه نه- بسيارى از ماها، اكثريت شايد غفلت كردند و ما را كناره گير كردند، نگذاشتند كه در امور مسلمين دخالت بكنيم، اسباب اين گرفتاريهايى شده است كه الآن در سرتاسر كشورهاى اسلامى داريم مىبينيم، در همه جا اين مسائل هست. باور كردند علماى اهل سنت به اينكه اطاعت از هر قلدرى بايد كرد، اين هم به دست اشخاص قلدر پيدا شده است.
امكان دارد يك همچو چيزى كه پيغمبر اسلام احكام بفرستد و بگويد از آتاتورك كه احكام ما را محو مىكند اطاعت كنيد؟! اين را كدام عقل مىپذيرد؟ پيغمبر اسلام احكام بفرستد، خداى تبارك و تعالى احكام بفرستد بگويد كه نماز بخوانيد، بعدش هم بگويد اطاعت كنيد از آتاتورك كه مىگويد نماز نخوانيد! از كدام بشنويم، از خدا يا از آتاتورك؟! اين را چه عقلى باور مىكند؟ آن اولو الامرى كه در قرآن وارد شده است، واضح است كه كسى است كه تِلو [1] رسول خداست، اللَّه هست، رسول خدا هست اولو الامر، او بايد يك همچو صفاتى داشته باشد. معقول نيست كه خداى تبارك و تعالى مردم را وادار كند كه از رضا خان كه همه جهات شرعى و اسلامى را كنار مىگذاشت، شما اطاعت كنيد؛ دين بفرستد بعد بگويد از كسى كه لا دين است اطاعت كنيد؛ يعنى، شما هم لا دين بشويد، مىشود اين؟! اين انحرافاتى است كه پيدا شده است و مع الأسف، دستهاى قوىاى اين انحرافات را ايجاد كردند و ما و ديگران در حال غفلت هستيم. از انحرافات زيادى كه دستهاى قوى دشمنهاى اسلام دست در آن داشتند، همين اختلافاتى است كه بين طوايف مختلف هست؛ اختلاف سنى و شيعه، البته سنى و شيعه در بسيارى از عقايد مختلفاند، بايد هم باشند. من نمىگويم بايد باشند ولى خوب هستند ديگر، آزادند. اما اين اسباب اين بشود كه ما كارشكنى كنيم كه نبادا يك وقتى يك كشورى مسلط بشود و