responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 2  صفحه : 450

تواصى به حق و تواصى به صبر كنيد، و احكام اسلام و كيفيت حكومت اسلامى را تحقيق و نصب‌العين خود قرار دهيد، و ناآگاهان را آگاه نماييد. باشد كه خداوند قهار اساس اين ظلم را برچيند.

شما اى محصلين علوم دينيه! اى فضلا و روحانيون حوزه‌هاى مقدسه بخصوص حوزه مقدسه قم! از اين اهانتها و آزارها نهراسيد. شما كه امروز پاسداران اسلام و قرآنيد وظيفه داريد اين سنگر مهم را كه آماج تير اجانب و عمال آنهاست، حفظ نماييد و با كمال دلگرمى و اتكال به خداوند متعال و استمداد از ارواح مقدسه صاحبان شريعت و حُفاظ قرآن، به كار خود كه تحصيل فقه اسلام، تهذيب اخلاق، تنوير افكار و هدايت ملت ستمديده است، ادامه دهيد كه خداى متعال با شماست.

شما اى سربازان غيور ولى عصر- عجل‌اللَّه تعالى فرجه- كه به سربازخانه‌ها كشيده شده‌ايد! با كمال شجاعت تعليمات نظامى را تحكيم كنيد؛ باشد كه چون حضرت موسى (ع) كه در آغوش فرعون بزرگ شد و اساس ظلم و جور او را در هم پيچيد، شما هم روز مناسبى تحت دستور مقام صالحى بتوانيد اين دستهاى خبيث را قطع، و اين ريشه‌هاى فساد و ظلم را از بيخ و بن برآوريد.

من مصايب و فجايعى را كه از طرف دستگاه جبار هر روز بر اين كشور بلازده و ملت ستمديده وارد مى‌آيد به عموم مسلمانان تسليت مى‌گويم. خداوند متعال قطع يد اجانب را از بلاد مسلمين و خصوصْ ايران بفرمايد، و توفيق سعادت به ملت اسلام عنايت فرمايد. والسلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته.

روح‌اللَّه الموسوى الخمينى‌

نامه [به آقاى سيد احمد خمينى (خانوادگى)]

زمان: 20 شهريور 1351/ 2 شعبان 1392

مكان: نجف‌

موضوع: نامگذارى نوزاد

مخاطب: خمينى، سيد احمد

بسمه تعالى‌

2 تقويمى شعبان 92

احمد عزيزم‌

مرقوم شما با امانتى‌ [1] واصل شد. ان شاءاللَّه تعالى موفق و مؤيد باشيد و اشتغال به تحصيل و تهذيب نفس مستدام باشد. اينجانب بحمداللَّه سلامت هستم. چند روز قبل جواب مرقوم حضرت آقاى عمّ محترم‌ [2] را داده‌ام؛ اميد است واصل شده باشد.

شنيدم اسم بچه‌ [3] را «ياسر» گذاشته‌ايد؛ انتخاب خوبى نبوده و موجب حرفهايى هم مى‌شود. يكى از حقوقى كه فرزند به پدر دارد اين است كه اسم خوب براى او بگذارد؛ اسم غير متعارفى كه هركس بشنود چيزى بگويد يا گفته شود تحت تأثير چه و چه واقع شده است، خلاف عقل است؛ مع‌ذلك خود دانيد. آقاى اخوى‌ [4] و بستگانش سلامتند. ايشان شبها پيش من هستند؛ يعنى تا بعد از شام. هواى اينجا از شدت افتاده است و شبها خوب است. والسلام عليكم. پدرت‌

حضور مبارك حضرت آقا [5] سلام برسانيد. مخدره محترمه را سلام مى‌رساند.


[1] آقاى سيد احمد خمينى درباره پاورقيهاى اين نامه چنين نوشته است:

1-/ امانتى اكثراً اعلاميه‌ها و كارهاى مبارزاتى انجام شده بود كه جاسازى مى‌كردم و براى امام مى‌فرستادم.

[2] حضرت آيت‌اللَّه پسنديده.

[3] امام فكر مى‌كردند كه من نام ياسر را به خاطر ياسر عرفات گذاشته‌ام! در صورتى كه آن موقع اسم ياسر (پدر عمار) و ميثم و از اين قبيل اسمهاى انقلابيون صدر اسلام مرسوم بود و در ايران مى‌گذاشتند. با اين وضع اسم پسرم را حسن گذاشتم كه فعلًا در قم مشغول تحصيل علوم اسلامى است.

[4] اخوى، مرحوم داداش (آقاى سيد مصطفى خمينى).

[5] آيت‌اللَّه پسنديده.

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 2  صفحه : 450
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست