responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 19  صفحه : 97

اينها براى اين است كه كشور به دست خود شما افتاده است، استقلال فكرى داريد، استقلال عمل داريد، يا خودتان براى خودتان و براى كشور خودتان خدمت مى‌كنيد.

اين مسائلى را كه آقاى وزير راه گفتند موجب بسيار تشكر است از پرسنل هواپيمايى و شما آقايان، و مهم همين است كه شماها وابسته نيستيد الآن. اين كه اين قدر پيشرفت كرديد و آن طور كه گفتند در زمان سابق براى چهل هزار حاجى، نمى‌توانستند همه را حمل كنند و محتاج بودند به اين كه لا اقل نصف او را يا بيشتر او را ديگران ببرند، براى همين بود كه خود فكرهاى ملت به كار نيفتاده بود. ديگران مى‌خواستند براى ما راهنمايى كنند و آنها هم بنايشان بر اين بود كه ما عقب باشيم، بنايشان اين بود كه نگذارند ما ترقى بكنيم. مستشارهايى كه از امريكا يا از جاهاى ديگر اين جا مى‌آمد، به صورت براى اين بود كه راهنمايى كنند و هدايت كنند، در واقع براى اين بود كه نگذارند خود شما كار كنيد، نگذارند فكر شما به كار بيفتد. امروز كه مى‌بينيد اين طور پيشرفت كرده است كه صد و پنجاه هزار يا بيشتر، حجاج را شما در ظرف چند روز مى‌بريد و برمى‌گردانيد، و ركورد را كه شكستيد در دنيا راجع به اين معنا، براى اين است كه خودتان كار مى‌كنيد، احساس مى‌كنيد كه كشور مال شماست. وقتى كه انسان ببيند كه يك آقا بالاسر دارد، يك كس ديگرى دارد كه مى‌خواهد به او آقايى بفروشد، به اسم اين كه آمدم خدمت كنم مى‌خواهد به خدمت بكشد ملت را، دلسرد مى‌شود ملت. آنها از يك طرف نمى‌گذارند كه شما به يك مسائل اساسى برسيد، خود شما هم از آن طرف مى‌بينيد كه خدمت براى تقريباً بيگانه است.

خدمت و تلاش در رهايى از وابستگى‌

ما بايد شكر خدا را بكنيم كه خداوند به ما عنايت كرد، مرحمت فرمود كه يك كشورى كه به تمام معنا وابسته بود به خارج و نمى‌گذاشتند افكار اينها به كار بيفتد، نمى‌گذاشتند صنعتگرهاى اينها به كار خودشان ادامه بدهند، امروز خداى تبارك و تعالى كشور را به دست خود شما سپرده است و خود شما بحمد الله مشغول خدمت هستيد، و اين خدمت را اميدوارم كه صد چندان كنيد. بايد همين معنا را در نظر داشته باشيد، امروز

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 19  صفحه : 97
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست