responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 15  صفحه : 485

سرتاسر كشور ما كه همه مردم دنبال اين هستند كه اين نهضت را پيش ببرند. اگر يك چند نفر يا يك عده‌اى پيدا بشود، خود اين مردمند كه دنبال هستند كه اين اختلاف را از بين ببرند.

مسئوليت مشكل و خطير ائمه جمعه‌

و آن چيزى كه از همه مهمتر است روحانيون است. اگر چنانچه روحانيون در هر محلى كه هستند به وظايف روحانيت خودشان، معنويت خودشان، تبليغات معنوى خودشان، عمل بكنند، مردم اصلاح مى‌شوند و مردم حاضرند الآن براى پذيرفتن، همه مردم. بنا بر اين، هم اسلام همه مسائل را آورده است و هم شما مى‌توانيد همه مسائل را پياده كنيد، اسلام همه‌اش را آورده است. اما يك وقت بود كه نمى‌توانستيد، قدرت بر اين مطلب نداشتيد.

امروز قدرت داريد كه مردم را اصلاح كنيد و قدرت داريد كه- خداى نخواسته- بر خلافش باشيد و هيچ عذرى هم نداريد. نه من عذر دارم نه شما نه سايرين، هيچ كدام عذر نداريم كه بگوييم نشد، نمى‌شد، نمى‌توانستيم. هر كسى توانايى تبليغ را دارد در هر جا و توانايى اينكه اگر در بين- مثلًا فرض كنيد- يك گروهى با گروه ديگرى اختلاف پيدا بشود اين توانايى براى آقايان هست كه آنها را آشتى بدهيد، به حسب نوع اين طور است كه ائمه جماعت و ائمه جمعه خصوصاً در بين مردم، حالا اين است كه مردم دوست مى‌دارند و تبعيت مى‌كنند. و لهذا، ائمه جمعه الآن تكليفشان از ائمه جماعت بيشتر است؛ براى اينكه آنها يك مركز حساسى را دارند و يك مطالب حساسى را ادا مى‌كنند، مردم هم حاضرند. از اين جهت، ائمه جمعه الآن تكليفشان از سايرين بيشتر است كه اگر- خداى نخواسته- يك وقت در گفتارشان، در كردارشان، يك خلافى واقع بشود اين خلاف سرايت مى‌كند. مردم مى‌فهمند و شايع نمى‌كنند. و اگر چنانچه ائمه جمعه در همه كشور با وحدت كلمه مردم را دعوت كنند به صلاح، دعوت كنند به اسلام، اين مردم كه همه قبول دارند ائمه جمعه خودشان را مردم مى‌روند دنبال اينها و كارها را انجام مى‌دهند. هر وقت دعوت كنند به اينكه بايد- مثلًا فرض كنيد- راجع به اقتصاد كمك‌

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 15  صفحه : 485
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست