responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 13  صفحه : 451

به آن نيتى است كه به آن نيت وارد نماز مى‌شود. اى چه بسا نمازگزارانى كه نمازشان در جهنم وارد مى‌شود؛ و آن وقتى است كه ارائه بخواهند بدهند به مردم. و چه بسا ارتشيهايى كه براى خدا عمل مى‌كنند، سربازهايى كه براى خدا عمل مى‌كنند، پاسدارانى كه براى خدا خدمت مى‌كنند، ارزش آنها از نماز هم بيشتر است. ارزش مسلسل آنها از قلم هم در آن وقت بيشتر خواهد شد. توجه كنيد كه آموزش بدهيد و در ضمن آموزش تربيت كنيد.

بِاسْمِ رَبِّكَ‌ اختصاص اين اسم كه ربّ است براى اينكه توجه به تربيت را بدهد به مردم كه بايد قرائت كنيد. و با اسم ربّ براى تربيت بشر قرائت كنيد. قلم به دست بگيرند براى تربيت بشر. آن قدرى كه بشر از قلمهاى صحيح نفع برده است از چيزى ديگر نبرده است. و آن قدر كه ضرر كشيده است، از چيزهاى ديگر ضرر نبرده است. قلمها و بيانها با مغزهاى مردم رابطه دارند. اگر قلمها و بيانها و علمها و تعليمها و آموزشها براى خدا باشد، مغزها را الهى تربيت مى‌كنند. و اگر بر خلاف اين باشد، مغزها، مغزهاى غرورمند، مغزهاى طاغوتى از آن پيدا مى‌شود.

لزوم سوادآموزى اقشار بى‌سواد

من از همه ملت ايران مى‌خواهم كه در اين امر بزرگ و اين امر حياتى كمك كنند. در روستاها كه آقايان مى‌روند اقبال كنند كسانى كه سواد ندارند، وارد بشوند براى سوادآموزى.

طَلَبُ الْعِلْمِ فَريضَةٌ [1]

خداى تبارك و تعالى به وسيله نبى اكرم فرموده است بنا بر اين حديث، كه طلب علم فريضه است. و در بعض از روايات‌

فَريضَةٌ عَلى‌ كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ [2]

براى همه زنها و مردها فريضه است. با علم است كه انسان مى‌تواند تأمين سعادت دنيا و آخرت را بكند. با آموزش است كه انسان مى‌تواند تربيت كند جوانها را به طورى كه مصالح دنيا و آخرت خودشان را خودشان حفظ كنند. اگر كشور ما علم را بياموزد،


[1] «فراگيرى دانش واجب است»

[2] بحار الأنوار، ج 1، ص 177، ح 54، «فراگيرى دانش، واجب است بر هر مرد و زن مسلمان».

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 13  صفحه : 451
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست