responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 626

حسب قوّت و ضعف سير و قلب ساير، به تفصيلى كه در اين مختصر نگنجد، تا آنكه منتهى شود به رفض كل تعيّنات عالم وجود، چه از خود و چه از غير، كه در منازل و مراحل بعد آن نيز از خود است. و پس از رفض مطلق، تجلى به الوهيّت و مقام اللّه، كه مقام احديت جمع اسماء ظهورى است، واقع شود، [و] اعرفُوا اللّه باللّه به مرتبه نازله اوّليه ظهور پيدا كند.

و در اوّل وصول عارف به اين مقام و منزل، فانى شود در آن تجلّى. و اگر عنايت ازلى شامل شود، عارف انسى حاصل كند و وحشت و تعب سير مرتفع گردد و به خود آيد و به اين مقام قناعت نكند و با قدم عشق شروع به سير كند. و در اين سفر عشقى حق مبدأ سفر و اصل سفر و منتهاى آن است. و در انوار تجليات قدم زند و تقدّم [1] شنود، تا آنكه اسماء و صفات در مقام واحديت بر قلب او به ترتيب منظمى تجلى كند، تا آنكه به مقام احديت جمعى و مقام اسم اعظم ظهور نمايد كه اسم «اللّه» است. و در اين مقام اعرفوا اللّه باللّه به مقام عالى تحقق يابد. و پس از اين نيز مقام ديگرى است كه اكنون از مورد نظر ما خارج است.

و با اين ترتيب كه ذكر شد، مقام عرفان رسول به رسالت، و اولى الامر بالامر بالمعروف و العدل و الاحسان، ترتيب عرفانى بديعى دارد كه موقوف به تفصيل مقام رسالت و ولايت است، و آن خارج از طور اين اوراق است و متكفل آن رساله سابق الذكر است.

دفع وهم در بيان آنكه احاديث وارده در معارف به معانى عاميه حمل نشود

گمان نشود كه مقصود ما از اين بيانات از حديث شريف به طريق مسلك اهل عرفان قصر كردن مفاد حديث است به آن، تا از قبيل رجم به غيب و تفسير به رأى باشد، بلكه دفع توهم قصر معانى احاديث وارده در باب معارف است به معانى مبذوله عرفيه. و عارف به اسلوب كلمات ائمه، عليهم السلام، مى‌داند كه اخبار در باب معارف و عقايد با فهم عرفى عاميانه درست نيايد، بلكه ادقّ معانى فلسفيه و غايت معارف اهل معرفت را در آنها گنجانيده‌اند. و اگر كسى رجوع كند به اصول كافى و توحيد شيخ صدوق، عليه الرحمة، تصديق مى‌كند اين مطلب را. و منافات ندارد اين معنا با آنكه آن ائمه اهل معرفت و علماى باللّه كلام شريف خود را طورى جامع ادا كنند كه هر طايفه‌اى به حسب مسلك خود خوشه‌اى از آن خرمن بچيند. و


[1] ( «پيش بيا.» خطاب حق تعالى به پيامبر (ص) در معراج.

نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 626
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست