responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 453

«وهم» و «عقيده»، و امثال آنست، چنانچه «مذهب» نيز به همين معناست. و اين مبنى بر استعاره است، زيرا كه مأخوذ از ذهاب عينى و خارجى است.

قوله: عند المعاينة [معاينه‌] مصدر «مفاعله» است. و عاينت الشّي‌ء عيانا، إذا رأيته بعينك. [1] و وقت احتضار و مرگ را «معاينه» گويند، براى آنكه آثار آن عالم را بالعيان مشاهده مى‌كند و چشم غيبى ملكوتى گشاده شود و شمّه‌اى از احوال ملكوت بر او كشف شود و معاينه بعض آثار و اعمال و احوال خويش را مى‌كند.

و بيان آنچه در حديث شريف به تناسب محتاج به ذكر است در ضمن چند فصل مى‌نماييم. و على اللّه التّكلان.

فصل در لقاء اللّه و كيفيت آن است‌

بدان كه آيات و اخبار در «لقاء اللّه» چه صراحتا و چه كنايتا و اشارتا بسيار است، و اين مختصر گنجايش تفصيل و ذكر آنها را ندارد، ولى مختصر اشاره به بعض آنها مى‌نمائيم. و اگر كسى تفصيل بيشتر بخواهد به رساله لقاء اللّه مرحوم عارف باللّه، حاج ميرزا جواد تبريزى [2]، قدّس سرّه، رجوع كند كه اخبار در اين باب را تا اندازه‌اى جمع كرده است.

بدان كه بعضى از علما و مفسرين كه بكلى سدّ طريق لقاء اللّه را نمودند و انكار مشاهدات عينيه و تجليات ذاتيه و اسمائيه را نمودند- به گمان آنكه ذات مقدس را تنزيه كنند- تمام آيات و اخبار لقاء اللّه را حمل بر لقاء يوم آخرت و لقاء جزاء و ثواب و عقاب نمودند. و اين حمل نسبت به مطلق لقاء و بعض آيات و اخبار گرچه خيلى بعيد نيست، ولى نسبت به بعض ادعيه معتبره و روايات در كتب معتبره و بعض روايات مشهوره، كه علماى بزرگ به آنها استشهاد كردند، بسيار حمل بارد بعيدى است.

و ببايد دانست كه مقصود آنان كه راهى براى لقاء اللّه و مشاهده جمال و جلال حق باز گذاشته‌اند اين نيست كه اكتناه ذات مقدس جايز است، يا در علم حضورى و مشاهده عينى روحانى احاطه بر آن ذات محيط على الاطلاق ممكن است، بلكه‌


[1] «و عاينت الشي‌ء عيانا: و اين را در وقتى گويى كه آن چيز را با چشم خويش ديده باشى.»

[2] حاج ميرزا جواد تبريزى (- 1344 ه) دانشمند بزرگ معاصر سالها در نجف اشرف در مصاحبت ملا حسين قلى همدانى به تهذيب پرداخت. در حدود سال 1320 ه. ق به تبريز مراجعت كرد و سپس به قم آمد. خانه وى سالها مجلس تذكر و موعظه بود آثارى گرانقدر در تهذيب و اخلاق دارد، از جمله: رساله لقاء اللّه، أسرار الصلوة، المراقبات في أعمال السنة.

نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 453
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست