responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 401

و دلالت به آنچه ذكر شد مى‌نمايد بعضى اخبار شريفه مثل آنچه در مجمع البيان از عيّاشى [1] روايت مى‌كند قال:

روى العيّاشي بإسناده عن أبان بن تغلب، عن جعفر بن محمّد، عليهما السّلام، قال قال رسول اللّه، صلّى اللّه عليه و آله: ما من مؤمن إلّا و لقلبه في صدره أذنان: أذن ينفث فيها الملك، و أذن ينفث فيها الوسواس الخنّاس. يؤيّد اللّه المؤمن بالملك، و هو قوله سبحانه: «وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ.» [1] «فرمود حضرت صادق، سلام اللّه عليه: فرمود جناب رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله: «نيست مؤمنين مگر از براى قلبش دو گوش است: يك گوش است كه مى‌دمد در آن فرشته، و يك گوش است كه مى‌دمد در آن شيطان وسوسه كن. تأييد مى‌فرمايد خداوند مؤمن را به فرشته، و اين از قول خداى تعالى است كه مى‌فرمايد: «تأييد مى‌فرمايد ايشان را به روحى از جانب خود.» و في مجمع البحرين، في حديث آخر: إنّه قال: الشّيطان واضع خطمه على قلب ابن آدم، له خرطوم مثل خرطوم الخنزير، يوسوس لابن آدم أن أقبل على الدّنيا، و ما لا يحلّ اللّه. فإذا ذكر اللّه خنس. [2] إلى غير ذلك من الروايات.

فصل‌

پس از آنكه معلوم شد از طريق اهل معرفت كه وسوسه از اعمال شيطانيه است،- چنانچه در اين حديث شريف كه اكنون در مقام شرح آن هستيم و ساير احاديث ذكر فرمودند- ناچاريم بيان اين مطلب را از طريق ديگر كه با اذهان عامه نزديكتر و مناسبتر باشد بنماييم. گرچه بيان پيش نزد اهلش مطابق موازين عقليه و ضوابط برهانيه و مطابق ذوق اهل معرفت و مشاهدات اصحاب قلوب است، ولى چون بيان مبتنى بر اصول و قواعدى است كه از حوصله اين اوراق خارج است از آن صرف نظر مى‌نماييم.

پس، گوييم كه شاهد بر اينكه اين وساوس و اعمال از بازيچه‌هاى شيطانى و القائات آن ملعون است و داعى دينى و باعث ايمانى در كار نيست، گرچه به خيال باطل صاحبش باشد، آن است كه آن مخالف با احكام شريعت و اخبار و آثار اهل بيت عصمت و طهارت است. مثلا در اخبار متواتره از طريق اهل بيت عصمت،


[1] محمد بن مسعود بن عياش السلمى السمرقندى، معروف به «عياشى»، از راويان طبقه هشتم قرن سوم هجرى است. ثقه و متبحّر در اخبار است. بيش از 200 تصنيف براى او بر شمرده‌اند كه مشهورترين آنها تفسير قرآن است كه به «تفسير عيّاشى» شهرت دارد.

[2] شيطان بينى خود را بر دل انسان مى‌نهد. او را خرطومى چون خرطوم خوك است انسان را وسوسه مى‌كند كه به دنيا و آنچه خداوند روا نداشته است روى آورد. پس اگر انسان خدا را ياد كند، شيطان بگريزد.» مجمع البحرين، ج 2، ص 707، ماده «خنس».

______________________________

[1] تفسير برهان، ج 4، ص 311، ذيل تفسير آيه 22 سوره «مجادله»، حديث 4.

نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 401
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست