responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 261

صبر بر آلام جسمانيه بوده كه به مقتضاى طبايع بشريه باعث تأثر است، يا صبر بر فراق محبوب بوده كه از مقامات بزرگ محبين است، و پس از اين ذكرى از آن مى‌شود، و الا صبر بر طاعات و معاصى و بليّات غير آنچه ذكر شد درباره آنها، بلكه شيعيان آنها، معنى ندارد.

عارف معروف، كمال الدين عبد الرزاق كاشانى، [1] در شرح منازل گويد:

«مراد شيخ كه فرمايد صبر خوددارى از شكايت است، شكايت به مخلوق است، و الا شكايت به حق تعالى و اظهار جزع در درگاه قدس او با صبر منافات ندارد، چنانچه حضرت ايوب عرض شكوى به حق نمود: أني مسّنى الشّيطان بنصب و عذاب [1] با آنكه حق تعالى او را مدح فرمايد: بقوله: أنّا وَجَدْناهُ صابِراً نِعْمَ الْعَبْدُ إنَّهُ أوّابٌ. [2] و حضرت يعقوب عرض مى‌كند: إنّما أشكو بثّي و حزني إلى اللّه [3] با آنكه او از صابران بود. بلكه ترك شكايت به سوى حق اظهار تجلّد و ظهور به دعوى است.»- انتهى‌ [2].

از سيره انبياء عظام و حضرات ائمه معصومين صلوات اللّه عليهم اجمعين، نيز چنان ظاهر مى‌شود كه با آنكه مقامات آنها بالاتر از صبر [و] رضا و تسليم بوده، مع ذلك هيچ گاه از دعا و عجز و تضرع در درگاه معبود خوددارى نمى‌كردند، و عرض حاجات خود را به حضرت حق تعالى مى‌نمودند. و اين مخالف با مقامات روحانيه نيست، بلكه تذكر حق و انس و خلوت با محبوب و اظهار عبوديت و ذلت در پيشگاه عظمت كامل مطلق غايت آمال عارفين و نتيجه سلوك سالكين است.

فصل در نتايج صبر است‌

بدان كه از براى صبر نتايج بسيار است، كه از جمله آنها ارتياض و تربيت نفس است. اگر انسان مدتى در پيشامدهاى ناگوار و بليّات روزگار و در مشقت عبادات و مناسك و تلخى ترك لذات نفسانيه، به واسطه فرمان حضرت ولىّ النعم، صبر كند و تحمل مشاقّ را گر چه سخت و ناگوار باشد بنمايد، كم كم نفس عادت مى‌كند و مرتاض مى‌شود و از چموشى بيرون مى‌آيد و سختى تحمل مشاقّ بر آن آسان‌


[1] « [پروردگارا] شيطان مرا معذب ساخته است.» (ص- 41).

[2] «ما ايّوب را بنده‌اى حليم و خويشتندار يافتيم، چه نيكو بنده‌اى بود، رجوعش دائم به درگاه ما بود.» (ص- 44- 45).

[3] «شكايت غم و اندوه خويش به خدا مى‌برم.» (يوسف- 87).

______________________________

[1] حديث 13، پاورقى 13.

[2] شرح منازل السائرين ص 85، باب «صبر».

نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 261
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست