responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 20

فطرتى است كه مشايخ عظام و حكماى بزرگ اسلام، خصوصا استاد و شيخ ما در معارف الهيه، جناب عارف كامل، آقاى آقا ميرزا محمد على شاه‌آبادى [1]، روحى له الفداء، به آن كثيرى از معارف الهيه را ثابت مى‌فرمايند [1] كه آنها به مقصد ما مربوط نيست.

در هر حال وقتى كه انسان فرضا به مقاصد خود برسد، آيا استفاده او چند وقت است؟ آيا قواى جوانى تا چند وقت برقرار است؟ وقتى بهار عمر رو به خزان گذاشت، نشاط از دل و قوّه از اعضا مى‌رود: ذائقه از كار مى‌افتد، طعمها درست ادراك نمى‌شود، چشم و گوش و قوه لمس و قواى ديگر بيكاره مى‌شوند- لذات بكلى ناقص يا نابود مى‌شود. امراض مختلفه هجوم مى‌آورد: جهاز هضم و جذب و دفع و جهاز تنفس كار خود را نمى‌تواند انجام دهد، جز آه سرد و دل پر درد و حسرت و ندامت چيزى براى انسان باقى نمى‌ماند. پس مدت استفاده انسان از اين قواى جسمانى، از بعد از تميز و فهم خوب و بد تا زمان افتادن قوا از كار يا ناقص شدن آنها، بيش از سى چهل سال براى مردم قوى البنيه و صحيح و سالم نيست، آن هم در صورتى كه به امراض و گرفتاريهاى ديگر كه همه روزه مى‌بينيم و غافل هستيم بر نخورد.

من عجالتا براى جناب‌عالى فرض مى‌كنم در عالم خيال- كه مايه ندارد!- صد و پنجاه سال عمر و فراهم بودن تمام بساط شهوت و غضب و شيطنت، و فرض مى‌كنم كه هيچ ناملايمى هم براى شما پيش آمد نكند، و هيچ چيز بر خلاف مقصد شما نشود، آيا بعد از اين مدت كم، كه مثل باد مى‌گذرد، عاقبت شما چيست؟ آيا از اين لذات چه ذخيره‌اى كرديد براى زندگى هميشگى خود، براى روز بيچارگى و روز فقر و تنهايى خود، براى برزخ و قيامت خود، براى ملاقات ملائكه خدا و اولياء خدا و انبياء او؟ جز يك اعمال قبيحه منكره كه صورت آنها را در برزخ و قيامت به شما تحويل مى‌دهند، كه صورت آنها را جز خداوند تبارك و تعالى كس ديگر نمى‌داند چيست.

تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و قيامت و غير آنها را كه شنيدى و قياس كردى به آتش دنيا و عذاب دنيا، اشتباه فهميدى، بد قياس كردى. آتش اين عالم يك امر عرضى سردى است. عذاب اين عالم خيلى سهل و آسان است، إدراك تو در اين عالم ناقص و كوتاه است. همه آتش‌هاى اين عالم را جمع كنند روح انسان را نمى‌تواند بسوزاند، آنجا آتشش علاوه بر اينكه جسم را مى‌سوزاند روح را


[1] ميرزا محمد على فرزند محمد جواد حسين آبادى اصفهانى شاه‌آبادى (1292- 1369 ه. ق) فقيه، اصولى، عارف و فيلسوف برجسته قرن چهاردهم هجرى. تحصيلات خود را در حوزه‌هاى اصفهان و تهران و نجف به پايان برد. اساتيد وى برادرش شيخ احمد و ميرزا محمد هاشم چهار سوقى در اصفهان و ميرزا هاشم اشكورى و ميرزا حسين آشتيانى در تهران و آخوند خراسانى، شريعت اصفهانى و ميرزا محمد تقى شيرازى در نجف بودند. ابتدا در سامراء و سپس در قم و تهران به تدريس پرداخت و در قم بين سالهاى 1347- 1354 ه. ق، حضرت امام خمينى (س) به درس عرفان و اخلاق ايشان حاضر مى‌شد. حضرت امام از ايشان با احترام بسيار ياد مى‌كرده‌اند. مرحوم شاه‌آبادى پس از مراجعت از قم در تهران اقامت گزيد و به ارشاد نفوس پرداخت و در همان شهر وفات يافت و در جوار حضرت عبد العظيم حسنى، در مقبره مرحوم شيخ أبو الفتوح رازى مدفون گرديد. از آثار اوست: شذرات المعارف، الانسان و الفطرة، القرآن و العترة، الايمان و الرجعة، منازل السالكين، حاشيه بر كفايه.

______________________________

[1] رشحات البحار، كتاب الانسان و الفطره.

نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 20
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست