responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خارج کلام مقارن نویسنده : خارج کلام مقارن    جلد : 1  صفحه : 75

شبهات وهابیت؛ پیرامون ولادت امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) در کعبه

کد مطلب: ١٠٩٣٢ تاریخ انتشار: ٣٠ فروردين ١٣٩٦ - ١٨:٥٣ تعداد بازدید: 458 خارج کلام مقارن » عمومی شبهات وهابیت؛ پیرامون ولادت امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) در کعبه
جلسه هفتاد و دوم 96/01/21



  

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه هفتاد و دوم   96/01/21

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی أعدائهم أعداء الله الی یوم لقاء الله

با توجه به اینکه فردا میلاد امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است و معمولاً شبهاتی روی بحث ولادت حضرت در رسانه‌های مجازی و شبکه‌های وهابی مطرح می‌شود، نکاتی را در این زمینه عرض می‌کنیم. ان‌شاءالله برادرمان فایل این مبحث را در گروه تلگرام قرار می‌دهند تا دوستان ما از این فایل استفاده کنند.

شبهه اولاین است که وهابیت در رابطه با بحث ولادت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در خانه کعبه مرتباً شعار می‌دهند که این اتفاق دروغ است، واقعیت ندارد و صحیح نیست؛ درحالی‌که شیعه و اهل سنت این قضیه را کاملاً روشن کردند.

مرحوم «شیخ مفید» به صراحت می‌نویسد:

«ولد بمکة فی البیت الحرام یوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثین من عام الفیل و لم یولد قبله و لا بعده مولود فی بیت الله تعالی سواه إکراما من الله تعالی له بذلک و إجلالا لمحله فی التعظیم»

الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، نویسنده: مفید، محمد بن محمد، محقق / مصحح: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، ج 1، ص 5، فصل تاریخ ولادة علی بن أبی طالب

خیلی واضح و روشن است. همچنین «حاکم نیشابوری» هم به صراحت می‌نویسد:

«فقد تواترت الأخبار أن فاطمة بنت أسد ولدت أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبة»

المستدرک علی الصحیحین، اسم المؤلف: محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاکم النیسابوری، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1411 هـ - 1990 م، الطبعة: الأولی، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ج 3، ص 550، ح 6044

جایگاه «حاکم نیشابوری» هم در میان اهل سنت کاملاً واضح و روشن است. «ذهبی» درباره او می‌نویسد:

«امام المحدثین»

تذکرة الحفاظ، اسم المؤلف: أبو عبد الله شمس الدین محمد الذهبی، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولی، ج 3، ص 1039، ح 962

«سیوطی» در مورد او می‌نویسد:

«إمام عصره فی الحدیث»

طبقات الحفاظ، اسم المؤلف: عبد الرحمن بن أبی بکر السیوطی أبو الفضل، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1403، الطبعة: الأولی، ج 1، ص 411، ح 927

«ابن خلکان» هم در مورد او می‌نویسد:

«إمام أهل الحدیث فی عصره»

وفیات الأعیان و انباء أبناء الزمان، اسم المؤلف: أبو العباس شمس الدین أحمد بن محمد بن أبی بکر بن خلکان، دار النشر: دار الثقافة - لبنان، تحقیق: احسان عباس، ج 4، ص 280، ح 615

همچنین «خیر الدین زرکلی» که از عالمان وهابی است، در مورد این شخص تعبیر سنگینی دارد.

ایشان ادعای تواتر می‌کند و روایت متواتر هم ولو متواتر منقول باشد، به دلیل اینکه ناقل آن «امام المحدثین» و «إمام أهل الحدیث فی عصره» است جایگاه ویژه‌ای دارد و درباره کسی دیگر چنین تعبیری به کار نرفته است.

همچنین افراد دیگری از جمله «گنجی شافعی» که او را«امامٌ محدثٌ»می‌خوانند و همچنین «سبط ابن جوزی» که او را«علامة في التاریخ»می‌خوانند این عبارات را بیان می‌کنند.

افراد دیگری هم از جمله «ابن صباغ مالکی»، «قندوزی»، «مسعودی» و دیگران این مسئله را بیان کردند. «شاه ولی الله دهلوی» در کتاب «إزالة الخفاء» همین تعبیر را بیان کرده است.

همچنین آقای «حلبی» که یکی از مورخین نامی اهل سنت است در کتاب «سیرة الحلبیة» جلد اول صفحه 226 همین تعبیر را بیان کرده است. آقای «آلوسی» سلفی کتابی تحت عنوان «الخریدة الغیبیة فی شرح قصیدة العینیة» دارد که در آنجا می‌نویسد:

أنت العلیُاَلّذی فَوقَ الْعُلَی رُفِعا * بِبَطْنِ مَکهَ عِندَ البَیتِ إذْ وُضِعا»

تو همان علی هستی که برتر از هر بالایی هستی که در سرزمین مکه و داخل بیت الله الحرام مادرت تو را وضع حمل کرد.

الخریدة الغیبیة فی شرح قصیدة العینیة؛ ص 3

همچنین در تعبیری وارد شده است که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به خاطر اینکه در کعبه متولد شد، دوست داشت این مهمان نوازی کعبه را یک روزی جبران کند. خداوند عالم به جهت مهمان نوازی کعبه که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در درون آن به دنیا آمده بود، به ایشان توفیق داد تا بر دوش رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) تمام بت‌ها را از کعبه پاک و زایل کند.

«خیر الدین زرکلی» در مورد «ألوسی» می‌نویسد:

«کان سلفی الاعتقاد، مجتهدا»

الأعلام، المؤلف: خیر الدین بن محمود بن محمد بن علی بن فارس، الزرکلی الدمشقی (المتوفی: 1396 هـ)، الناشر: دار العلم للملایین، الطبعة: الخامسة عشر - أیار / مایو 2002 م، ج 7، ص 176، باب الآلُوسی الکبیر

همچنین «عباس محمود عقاد» که از نویسندگان بزرگ مصری است و کتاب‌های مشهوری دارد، در مورد امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می‌نویسد:

ولد علي في داخل الكعبة، وكرم الله وجهه عن السجود لأصنامها، فكأنما كان

ميلاده ثمة إيذانا بعهد جديد للكعبة وللعبادة فيها»

علی در درون کعبه به دنیا آمد. و خداوند او را با سجده نکردن به بتها گرامی داشته است. میلاد حضرت علی بن أبی طالب در کعبه در حقیقت یک پیمان جدیدی برای خانه خدا و عبادت در آنجا بود.

سپس جمله زیبایی دارد و می‌نویسد:

وكاد علي أن يولد مسلما بل لقد ولد مسلما على التحقيق إذا نحن نظرنا إلى ميلاد العقيدة والروحلأنه فتح عينيه على الاسلام»

در حقیقت علی مسلمان به دنیا آمد و وقتی چشم باز کرده خانه خدا را دیده است. لذا ما به ولادت عقیده و روح نگاه می‌کنیم، زیرا وقتی علی بن أبی طالب چشم خود را باز کرد بر اسلام متولد شد.

العبقریات الاسلامية؛ ج 2؛ ص 35؛ ط دار الكتاب اللبناني - بيروت

حرف‌های این شخص سندی است در برابر ادعاهای «ابن تیمیه» پلید که می‌گوید: "شما ادعا می‌کنید که علی اولین کسی بوده است که مسلمان شده، بنابراین معلوم می‌شود که ابتدا کافر بوده و سپس مسلمان شده است!!"

البته جواب این ادعا هم قبلاً به طور مفصل داده شده است. اگر شما معتقد هستید که نستجیر بالله رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) قبل از بعثت کافر بود و با بعثت مسلمان شد، امیرالمؤمنین هم چنین است!! ولی اگر معتقد هستید که نبی مکرم از ابتدای طفولیت مسلمان به دنیا آمده است؛ و حضرت، قبل از بعثت هم بر آئین اسلام عمل می‌کرد، نه بر آئین دیگر ادیان الهی؛ که حق هم همین است و روایات متعددی از شیعه و سنی همین قول را تقویت می‌کند که نبی مکرم، قبل از بعثت به اسلام عمل می‌کردند. بعثت، اسلام را ظاهر کرد، نه اینکه اسلام را آورد!!

بلکه از این هم بالاتر، روایات متعددی که اهل سنت نقل کرده اند، حتی از خلیفه دوم نقل كرده‌اند و «ابن تیمیه» هم آن را تصحیح می‌کند،

«کنت نبیا و آدم بین الماء و الطین»

تلخیص کتاب الاستغاثة، ابن کثیر، ج 1، ص 65، فصل فی ذکر البکری

توسل حضرت آدم به رسول گرامی اسلام، در حقیقت جزو روایات مستفیض یا متواتر اهل سنت است. امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) هم در دامن رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بزرگ شده است.

به علاوه، افرادی که در مکه زندگی می‌کردند و بر آئین حضرت ابراهیم بودند و مسلمان شدند، آیا قبلاً کافر بودند و بعداً مسلمان شدند؟! افرادی که بر آئین حضرت موسی و حضرت عیسی بودند و بعد مسلمان شدند، آیا قبلاً کافر بودند و الآن مسلمان شدند؟!

آیا به مجرد اینکه کسی مسلمان می‌شود، لازمه آن کافر بودن قبل از اسلام است؟! من نمی‌دانم این افراد عقل و شعورشان را به چه کسی قرض دادند؟! آن‌ها یک حرفی می‌زنند که دیوانگان هم به آن‌ها می‌خندند!!

در هر صورت، استاد «محمود عقاد» می‌گوید: زمانی که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در مکه متولد شد، چشم خود را به روی اسلام باز کرد.

همچنین در روایات وارد شده است که حضرت ابوطالب وقتی که قنداقه حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را گرفتند، این شعر را خواندند:

«یا رَبِّ یا ذَا الْغَسَقِ الدُّجِی وَ الْقَمَرِ الْمُبْتَلِجِ الْمُضِی

بَینْ لَنَا مِنْ حُکمِک الْمَقْضِی مَا ذَا تَرَی فِی اسْمِ ذَا الصَّبِی»

جناب ابوطالب، از خداوند خواستند تا نامی برای این نوزاد بگذارد. طبق گفته «ابن شهر آشوب» ابری در آسمان ظاهر شد تا نزدیک سینه حضرت ابوطالب آمد و ایشان مشاهده کرد که داخل این ابر یک ورق سبزی است که در آن نوشته است:

«خُصِّصْتُمَا بِالْوَلَدِ الزَّکی وَ الطَّاهِرِ الْمُنْتَجَبِ الرَّضِی

فَاسْمُهُ مِنْ شَامِخٍ عَلِی عَلِی اشْتُقَّ مِنَ الْعَلِی»

مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، نویسنده: ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی، ج 2، ص 174، فصل فی آثار حمله و کیفیة ولادته

علمای اهل سنت از جمله «حافظ گنجی»، «قندوزی» و دیگران هم این تعبیر را بیان کرده‌اند.

توجه داشته باشید، یکی از شبهاتی که در این زمینه مطرح شده است، این است که ادعا می‌کنند شما مطالبی که در حق علی بن أبی طالب نقل می‌کنید، نشانگر این است که مقام ایشان از پیغمبر اکرم بالاتر است. پیغمبر اکرم با آن عظمت در مکه متولد نشدند، اما علی بن أبی طالب در مکه متولد شدند!!

ما واقعاً نمی‌دانیم این اشکال از کدام قسم اشکالات است. حضرت عیسی بدون داشتن پدر متولد شدند و قرآن هم از این واقعه به یک فضیلت بزرگ تعبیر می‌کند. آیا پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که از پدر متولد شد، نقصی بر ایشان بود؟!

خداوند عالم در چندین جای قرآن کریم از حضرت آدم به عنوان یک کار زیبا و خلقت نمونه بدون داشتن پدر یاد کردند. آیا این مسئله دلیل بر این است که ایشان از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) افضل است؟!

حضرت ابراهیم خلیل الرحمان است، اما نبی مکرم این صفت را ندارند. حضرت موسی کلیم الرحمان است، اما ما به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) کلیم الرحمان نمی‌گوییم.

این ادعاها، حرف‌های بی‌اساسی است که کارشناسان وهابی مطرح می‌کنند. به عنوان مثال در روایات متعدد وارد شده است که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: "یا علی! خداوند عالم به تو ویژگی‌هایی عطا کرده است که آن ویژگی‌ها را به من نداده است. تو همسری همانند حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) داری، اما من چنین همسری نداشتم. یا علی! تو فرزندانی همانند حسن و حسین داری و این بالاترین شرف است، اما من صاحب چنین نعمتی نبودم."

این موارد نشانگر این است که این افراد از گود بیرون هستند و مصداق بارز آیه شریفه زیر هستند:

(إِنَّ الشَّیاطِینَ لَیوحُونَ إِلی أَوْلِیائِهِم)

شياطين به اولياء خود وحي می‌کنند.

سوره انعام (6): آیه 121

شبهه دومکه از سوی وهابیت مطرح می‌شود این است که می‌گویند: شما که ادعا می‌کنید علی بن أبی طالب در کعبه متولد شد، این کعبه مملو از بت بوده و 360 بت در آنجا وجود داشت. زمانی که علی بن أبی طالب چشم خود را باز کرد، بت‌ها را دید. آیا این فضیلت است؟!

ما نمی‌دانیم واقعاً به این افراد چه بگوییم!! همین خانه‌ای که مملو از بت بوده است، رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در مکه سیزده سال اطراف همین کعبه مملو از بت طواف می‌فرمودند. چه فضیلتی دارد که انسان اطراف خانه‌ای مملو از بت طواف کند!!

سال ششم هجرت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌خواست اطراف خانه خدا که درون آن 360 بت وجود داشت طواف کند. از سال دوم هجرت که قبله عوض شد، حدود 4 الی 6 سال مسلمانان به طرف همین بیت الله الحرام که 360 بت در آنجا بود نماز می‌خواندند!!

چه فضیلتی دارد انسان خانه‌ای که درون آن مملو از بت است را قبله‌گاه خود قرار بدهد؟! وهابیت اصلاً فکری برای این قضیه نمی‌کنند.

شبهه سومکه در اینجا مطرح شده است، این است که ادعا می‌کنند کسی که در خانه کعبه متولد شده است «حکیم بن حزام» است و یا اینکه نه؛ اگر علی بن ابیطالب متولد شده، «حکیم بن حزام» هم متولد شده. هردو با هم در این مکان متولد شدند.

در آثار زیادی از اهل سنت وارد شده است که «حکیم بن حزام» هم در درون کعبه متولد شده است. بنابراین این فضیلت در اختصاص امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) نیست!!

در رابطه با روایتی که می‌گوید «حکیم بن حزام» در کعبه متولد شده است، اولاً این روایات عمدتاً از «کلبی» صاحب تفسیر است که آقایان اهل سنت همگی ایشان را تضعیف کردند، آقای «دارقطنی» او را«متروک الحدیث»خوانده است. همچنین «یحیی بن معین» او را«غیر ثقة»می‌خواند. افراد دیگری هم در مورد او چنین نظری دارند.

البته این روایتی هم که آقایان آوردند مثلاً در کتاب «تاریخ الکبیر» و دیگر کتب، مرسل است. معلوم نیست آقای «کلبی» از کجا این روایت را نقل کرده است و لذا به صورت مرسل آورده است.

آقای «نووی» در مورد روایت مرسل می‌گوید:

«المرسل حدیث ضعیف عند جماهیر المحدثین»

التقریب والتیسیر لمعرفة سنن البشیر النذیر فی أصول الحدیث، المؤلف: أبو زکریا محیی الدین یحیی بن شرف النووی (المتوفی: 676 هـ)، تقدیم وتحقیق وتعلیق: محمد عثمان الخشت، الناشر: دار الکتاب العربی، بیروت، الطبعة: الأولی، 1405 هـ - 1985 م، ج 1، ص 35

همچنین «مسلم» در ابتدای کتاب خود «صحیح مسلم» می‌نویسد:

«وَالْمُرْسَلُ من الرِّوَایاتِ فی أَصْلِ قَوْلِنَا وَقَوْلِ أَهْلِ الْعِلْمِ بِالْأَخْبَارِ لیس بِحُجَّةٍ»

صحیح مسلم، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری النیسابوری، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ج 1، ص 30، باب 6 بَاب صِحَّةِ الِاحْتِجَاجِ بِالْحَدِیثِ الْمُعَنْعَنِ

در ثانی در سند این روایت «زبیر بن بکار» است که او از خوارج و یکی از ناشرین تفکر خوارج بوده است. و میان «زبیر بن بکار» و «حکیم بن حزام» نسبتی وجود داشته است.

بنابراین عباراتی که آقایان وهابی نقل می‌کنند، به هیچ عنوان ارزش علمی ندارد و فاقد هرگونه ارزش علمی است. در حقیقت این شبهات تنها برای این است که بتوانند جایگاه و مقام امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را به نوعی تنقیص کنند.

بنده یک مرتبه که در کنار بیت الله الحرام با یکی از این وهابی‌ها بحث می‌کردم، او را قسم دادم و گفتم: وجدانا جواب این سؤال من را بدهید که اگر ابوبکر و عمر در مکه متولد شده بود، شما چکار می‌کردید؟!

او گفت: اگر چنین کاری صورت می‌گرفت، ما اسم ابوبکر و سال ولادت او را با طلا می‌نوشتیم و در تمام اطراف مکه آویزان می‌کردیم تا هرکسی به اینجا می‌آید بفهمد خانه‌ای را طواف می‌کند که محل ولادت ابوبکر است. بنده به ایشان گفتم: به انصافت تبریک می‌گویم!

حتی اگر ابوبکر در مکه متولد نشده بود و تنها مادرش او را بعد از تولد به عنوان تیمن و تبرک در اطراف مکه طواف داده بود می‌نوشتند: ای مردم! این خانه، خانه‌ای است که ابوبکر در اولین روز ولادتش به اینجا آمده است و طواف کرده است!!

ولی به دلیل اینکه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) خار چشم و استخوان گلوی وهابیت است مدام آن حضرت را انکار می‌کنند، در مورد ایشان شبهه وارد می‌کنند و خلاصه به نوعی می‌خواهند فضایل ایشان را فضیلت نشمارند.

وهابیت در تلاش هستند که نه تنها فضایل امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را فضیلت نشمارند، بلکه متولد شدن ایشان در خانه کعبه را به عنوان یک نقص مطرح کنند!!

آن‌ها مرتباً شعار می‌دهند که علی بن أبی طالب زمانی که متولد شده است چشمش به بت‌های موجود در خانه کعبه افتاده است و این مسئله نه تنها فضیلت نیست، بلکه خودش یک نقص و ایراد است!

پرسش:

استاد صحت دارد که هر سال روز سیزدهم رجب دیوار خانه کعبه شکاف برمی‌دارد؟!

پاسخ:

در رابطه با اینکه دیوار کعبه شکاف برداشته است و حضرت فاطمه بنت أسد داخل رفته است هیچ شک و شبهه‌ای نیست. اما اینکه هر سال این دیوار شکاف برمیدارد، نه؛ هرسال اتفاق نمی‌افتد. این حرف‌ها واقعیت ندارد، بلکه غلوی است که بعضی افراد درست می‌کنند. اگر هرسال شکاف باشد که نمی‌توانند این مسئله را مخفی کنند.

کعبه‌ای که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در آنجا متولد شدند، چندین بار ویران شده و دوباره از نو بنا شده است. البته یک خطی قبلاً وجود داشت که الآن آن خط را هم سیاه کردند و از بین بردند. خانه‌ای که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در آن متولد شد، چندین بار در طول تاریخ خراب شد و از بین رفت.

در زمان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) یک مرتبه سیل آمد و خانه کعبه ویران شد و دوباره بنا کردند. در زمان «عبدالله بن زبیر» یک مرتبه خانه کعبه را از بن خراب کردند. همچنین در زمان «حجاج بن یوسف ثقفی» هم باز خانه کعبه را از بن خراب کردند.

پرسش:

امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از دیوار وارد شدند، اما این افراد رکن را نشان دادند.

پاسخ:

اگر شما حجر الأسود و رکن یمانی و حجر اسماعیل را در نظر داشته باشید، زمانی که از حجر اسماعیل طواف می‌کنید نرسیده به رکن یمانی حدود دو متر مانده به رکن یمانی محل شکافته شدن دیوار خانه کعبه است.

حضرت فاطمه بنت أسد از این قسمت خانه کعبه که شکافته شده وارد شدند و بعد از سه روز هم خارج شدند. این در حالی است که رکن یمانی بعد از محل شکافته شدن خانه کعبه و حدود 3 متر بعد از آن است و حجر الأسود و در خانه خدا هم هرکدام در محل خود قرار دارد. در قسمت دیگر مقام حضرت ابراهیم (علیه السلام) است. دوستانی که به حج مشرف شدند، می‌توانند این قسمت‌ها را به یاد بیاورند.

پرسش:

الآن از قسمتی که شکاف برداشته بود هیچ یادبودی نگذاشتند؟

پاسخ:

هیچ نشانی وجود ندارد. زمانی که به حج مشرف شوید، می‌بینید که سنگی در آنجا تراشیدند و گذاشتند که محل جای پای بزرگی است که حدود 50 سانتی متر طول دارد. از داخل درز مقام ابراهیم داخل را نگاه کنید، این قسمت مشخص است.

ولی هیچ آثاری از شکاف دیوار کعبه که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از آنجا بیرون آمدند وجود ندارد.

بنده عرض کردم که اگر ابوبکر از این دیوار کعبه بیرون می‌آمد، قطعاً اگر خانه کعبه ده بار هم ویران و سپس بنا می‌شد، آن قسمت را از طلا و نقره، یک شکافی درست می‌کردند. و چه بسا با پیشرفت علم، امکاناتی ایجاد می‌کردند تا این شکاف هر لحظه باز و بسته شود تا هرکسی طواف می‌کند محل شکاف را ببیند. ولی حکایت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) حکایت غریبی است که خود حضرت هم می‌فرماید:

«مَا زِلْتُ مَظْلُوماً مُنْذُ وَلَدَتْنِی أُمِّی»

از روزی که مادرم مرا به دنیا آورد، مظلومیت با من قرین بوده است.

«حَتَّی إِنَّ عَقِیلًا لَیصِیبُهُ رَمَدٌ فَیقُولُ لَا تَذُرُّونِی حَتَّی تَذُرُّوا عَلِیاً- فَیذُرُّونِّی وَ مَا بِی مِنْ رَمَد»

حتی زمانی که برادرم عقیل دچار درد چشم می‌شد، می‌گفت: تا به چشم علی دارو نریزید من نمی‌گذارم به چشم من دارو بریزید و به همین خاطر مادرم به چشم من هم دارو می‌ریخت.

وسائل الشیعة، نویسنده: شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، محقق / مصحح: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، ج 12، ص 124، ح 15833

پرسش:

ظاهراً این روایت معقول نیست و از این خاندان به دور است!؟

پاسخ:

این روایت در منابع آمده است. شما خیلی در قید و بند این قضایا نباشید که اصلاً دارو اثر داشت یا نه، زیرا:

«وَ أَنَّ أَرْوَاحَکمْ وَ نُورَکمْ وَ طِینَتَکمْ وَاحِدَةٌ طَابَتْ وَ طَهُرَتْ بعض‌ها مِنْ بَعْضٍ خَلَقَکمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَکمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِین»

من لا یحضره الفقیه، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 613، ح 3213

ما نمی‌گوییم روایت صحیح است، بلکه مشهور بر این است. درست است که مادر امیرالمؤمنین دارای جایگاه والا و مقام بالایی است، اما زمانی که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می‌خواهند ایثار کنند، چه‌ کار باید کرد!؟

پرسش:

روایتی در کتاب «بحارالأنوار» وجود دارد مبنی بر اینکه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در خانه حضرت ابوطالب (علیه السلام) به دنیا آمدند! این صحیح است؟

پاسخ:

این روایات به هیچ وجه سند ندارد. آنچه میان شیعه و اهل سنت مشهور است همین مسئله است که گفتیم. البته ما اقوال شیعه را زیاد بررسی نکردیم و تنها قول «شیخ مفید» که قولشان قول شیعه است آوردیم. وقتی ایشان روایتی مطرح می‌کند، شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند.

البته در این زمینه مباحث زیادی وجود دارد. اگر همین مسئله ولادت را بخواهیم بحث کنیم حداقل 12 جلسه زمان نیاز داریم. ما می‌توانیم روی منابع شیعه و شبهاتی که در منابع شیعه آوردند و همچنین منابع اهل سنت و شبهاتی که در آنجا آوردند بحث کنیم.

این مسائل همگی نشانگر این است که قضیه بسیار عمیق‌تر از این مقدار است. تعبیر بسیاری از بزرگان اهل سنت این است که غیر از آقا امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) احدی در خانه کعبه متولد نشده است.

بنده نخواستم قسمت‌های تصویری را بیاورم. آقای «ابو زکریا ازدی» در کتاب «تاریخ موصل» به صراحت می‌نویسد:

وكان ولد في الكعبة ولم يولد فيها خليفة غير أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام»

آن حضرت در كعبه به دنيا آمد ، هيچ يك از خلفا غير از اميرمؤمنان علي بن أبي طالب [علیه السلام] كس ديگري در كعبه به دنيا نيامده است.

تاریخ موصل، کتاب الثالث عشر، ص 58

همچنین آقای «ابن صباغ مالکی» می‌نویسد:

«ولم یولد فی البیت الحرام قبله أحد سواه، وهی فضیلة خصّه اللَّه تعالی بها إجلالاً له»

الفُصُولُ المُهمّة فی مَعرِفَةِ أحوال الأئمةِ، علی بن أحمد بن عبد اللَّه المکی المالکی المشهور بابن الصبّاغ (784-855 ق)، ج 1، ص 1، الفصل الأوّل

آقای «دهلوی» هم در این زمینه مطالبی مطرح می‌کند. حلبي در جلد اول سيره حلبيه خود ص 459 اين تعبير را دارد:

أن فاطمة بنت أسد رضي الله عنها أصابها شدة الطلق فأدخلها أبوطالب الي الكعبة فطلقت طلقة واحدة فوضعته يوم الجمعة في رجب سنة ثلاثين من عام الفيل...»

فاطمه دختر أسد رضي الله عنها درد زايمان گرفت، ابو طالب او را به داخل كعبه برد، و با يك بار درد زايمان بچه را به دنيا آورد . اين ولادت در روز جمعه 13 رجت سال سي‌ام از عام الفيل اتفاق افتاد.

و همچنین «صفوری شافعی» تعبيري دارد كه:

«أن علیا ولدته أمه بجوف الکعبة»

نزهة المجالس ومنتخب النفائس، اسم المؤلف: عبد الرحمن بن عبد السلام بن عبد الرحمن بن عثمان الصفوری، دار النشر: دار المحبة - دار آیة- بیروت - دمشق - 2001، تحقیق: عبد الرحیم مارد ینی، ج 2، ص 418، باب مناقب أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب

حتی از میان علمای اهل سنت داخل کشور آقای «سیف الله مدرس گرجی» در کتاب «مختصری از باورهای اهل سنت» می‌نویسد: "علی بن أبی طالب در مکه و در خانه خدا به دنیا آمد. ایشان چون به وسیله خود پیغمبر اکرم تربیت می‌شد، دم به دم در کنار حضرت یار و غمخوار و پشتیبان و حافظ و عاشق او بود. او بود که پیامبر در هنگام عقد اخوت بین مسلمین وی را به برادری خود انتخاب کرد."

همچنین آقای «سبط ابن جوزی» در کتاب «تذکرة الخواص» همین تعبیر را دارد. آقای «مسعودی شافعی» هم مطالبی در این خصوص بیان کرده است. «ملأ علی قاری» که از علمای بزرگ حنفی و شخصیتی برجسته است، می‌نویسد:

«أن علی بن أبی طالب ولد أیضا فی داخل الکعبة»

در کتاب «منهاج السنة النبویة» در جواب کسانی که ادعا می‌کنند امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در کنار بت‌ها به دنیا آمد عبارتی دارد که می‌نویسد:

«وَمِنَ الْمَعْلُومِ أَنَّ النَّبِی - صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ - کانَ یصَلِّی إِلَی الْکعْبَةِ الَّتِی بَنَاهَا الْمُشْرِکونَ»

معلوم است بنای خانه‌ای که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دور آن طواف می‌کرد و بر آن نماز می‌خواند از مشرکین بوده است.

«وَکانَ یسْکنُ فِی الْمَسَاکنِ الَّتِی بَنَوْهَا، وَکانَ یشْرَبُ مِنْ [مَاءِ] الْآبَارِ الَّتِی حَفَرُوهَا، وَیلْبَسُ [مِنَ] الثِّیابِ الَّتِی نَسَجُوهَا، وَیعَامِلُ بِالدَّرَاهِمِ الَّتِی ضَرَبُوهَا»

منهاج السنة النبویة، المؤلف: تقی الدین أحمد بن عبد الحلیم ابن تیمیة الحرانی (المتوفی: 728 هـ)، المحقق: محمد رشاد سالم، الناشر: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، الطبعة: الأولی، 1406 هـ - 1986 م، ج 4، ص 147

او در حقیقت می‌گوید که رسول گرامی اسلام از تمام آنچه مشرکین بنیانگذار آن بوده است استفاده می‌کردند!!

بنابراین قضایایی که آقایان وهابی درباره ولادت امیرالمؤمنین مطرح می‌کنند صحت ندارد. مثل اینکه قضیه تولد «حکیم بن حزام» را مطرح می کنند که ما در مورد ماجرای «حکیم بن حزام» قبلاً هم بیان کردیم که این احادیث جعلی که درست کردند در کنار هر روایتی فضیلتی برای امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بوده است چیزی هم برای دیگران درست کردند.

اهل سنت در برابر روایت:

«أنا مدینة العلم وعلی بابها فمن أراد المدینة فلیأت الباب»

المستدرک علی الصحیحین، اسم المؤلف: محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاکم النیسابوری، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1411 هـ - 1990 م، الطبعة: الأولی، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ج 3، ص 137، ح 4637

روایتی با این مضمون درست کردند:

«أنا مدینة العلم وأبو بکر أساسها وعمر حیطانها وعثمان سقفها وعلی بابها»

نزهة المجالس ومنتخب النفائس، اسم المؤلف: عبد الرحمن بن عبد السلام بن عبد الرحمن بن عثمان الصفوری، دار النشر: دار المحبة - دار آیة- بیروت - دمشق - 2001، تحقیق: عبد الرحیم مارد ینی، ج 2، ص 424، باب مناقب هؤلاء الأربعة رضی الله عنهم إجمالا

همچنین در مورد روایت:

«الْحَسَنُ وَالْحُسَینُ سَیدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ»

مسند الإمام أحمد بن حنبل، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی، دار النشر: مؤسسة قرطبة – مصر، ج 3، ص 3، ح 11012

عبارت:«ابوبکر و عمر سیدا شیوخ اهل الجنة»را مطرح کردند. اهل سنت به اندازه کافی حدیث تراشی کردند و اینکه «حکیم بن حزام» را هم در کنار ولادت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بگذارند زیاد مستبعد نیست!!

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



نام کتاب : خارج کلام مقارن نویسنده : خارج کلام مقارن    جلد : 1  صفحه : 75
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست