responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خارج کلام مقارن نویسنده : خارج کلام مقارن    جلد : 1  صفحه : 269

نقد و بررسی سخنان شیخ الأزهر، بر ضد مبانی اعتقادی تشیع (19)

کد مطلب: ٨٨٤٣ تاریخ انتشار: ١١ اسفند ١٣٩٤ - ٠٩:٣٧ تعداد بازدید: 1182 خارج کلام مقارن » نقد سخنان شیخ الازهر نقد و بررسی سخنان شیخ الأزهر، بر ضد مبانی اعتقادی تشیع (19)
جلسه شصت و دوم 94/12/11

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه شصت و دوم    94/12/11

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداءالله الی یوم لقاءالله.

بحث ما در جلسات آخر هفته، اختصاص داشت به نقد سخنان آقای «طیب»، که در ماه مبارک رمضان ایراد کرده بود. و مبانی اعتقادی شیعه را زیر سؤال برده بود.

بحث ما به اینجا رسید که آقای «طیب»، همواره ادعا می کند که «الأزهر» نماد وحدت و مدافع وحدت بین شیعه و سنی بوده است و ما هم آمدیم اثبات کردیم که اینگونه که آقای طیب می گوید نیست و بسیاری از شخصیتهای الأزهر، نه تنها مدافع وحدت نبودند، بلکه مدافع اختلاف بودند، و از کسانی بودند که عملاً بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد کردند.

سخنان تفرقه افکنانه «شیخ الازهر» در «اندونزی»!

در اینجا لازم است که من یک نکته ای را خدمت دوستان عرض بکنم و آن این است که آقای «طیب»، در هفته گذشته سفری داشتند به کشور «تونس» و دو سه مورد سخنرانی در آنجا داشتند.

ایشان در سخنرانی که برای علماء ایراد کرد، تعابیری به کار برد که سایت ها و روزنامه ها، اینگونه آن را بیان کردند:

«شيخ الأزهر يحذر الإندونيسيين من خطر التشيع في بلادهم»

شیخ الأزهر، اندونزی ها را نسبت به خطر تشیع در کشورشان هشدا داد.

حذّر الدكتور أحمد الطيب، شيخ الأزهر، رئيس مجلس حكماء المسلمين، الإندونيسيين باعتبارهم أكبر دولة إسلامية سنية خالصة، من خطر دعوات تشييع أهل السنة والجماعة.

دکتر طیب، نسبت به خطر تبلیغات شیعه، برای شیعه کردن اهل سنت، به رئیس مجلس اندونزی که بزرگترین کشور سنی مذهب است، هشدار داد.

ووجه نداء إلى الشباب السني داعيا إياهم إلى التمسك بعقيدة جمهور أهل السنة والجماعة و عدم الانجراف إلى دعوات الفرقة و التعصب المذهبي المذموم»

خطاب دکتر طیب، به جوانان سنی بود که آنها را دعوت می کرد به تمسک کردن به عقیده اهل سنت و منحرف نشدن به سمت فرقه های مذهبی باطل و مذموم دیگر.

منبع:«سایت مصر الأخباریه»

واقعاً جای تعجب و تأسف دارد. و ایشان هم ظاهراً ول کُن قضیه هم نیست!! و تلاش دارد که هر کجا می رود، از خطر شیعه سخن بگوید! جالب است که ایشان هرگز از خطر «اسرائیل» حرفی نمی زند! از خطر «تکفیری» ها حرفی نمی زند. از خطر «وهابی» ها حرفی نمی زند. با اینکه قبلاً گفته بود که این وهابی ها، خوارج عصر ما هستند!

ایشان از خطری که امروز آمریکا جهان را تهدید می کند، حرفی نمی زند. از کشت و کشتارهایی که الآن نزدیک یک سال است که «عربستان» در «یمن» صورت می دهد، اصلاً حرفی نمی زند. و این خیلی عجیب است!

ظاهراً ایشان یا مأموریت دارد که اینگونه برخورد کند و یا چیز دیگری در کار است که ما خبر نداریم. ولی یکی از کارهای همیشگی ایشان، در هر کجا که می رود این است که مردم را نسبت به تشیع بدبین بکند. و مردم را از خطر تشیع بترساند!

ایشان در نشستی که با علما داشت، بعد از سخنانی، در آخر از شیعیان دعوت می کند برای همکاری با الأزهر، برای تحریم هر گونه شیعه کشی و سنی کشی!

این عبارت به ظاهر، عبارت و موضعگیری خوبی است ولی ایشان غفلت دارد از اینکه، امروز آن کسی که هم شیعه را می کشد و هم سنی را، «وهابیت» است. تکفیری ها هستند! این عربستان سعودی است که منبع شرارت در منطقه شده است.

ایشان یک بار نیامد بر علیه عربستان موضع بگیرد و بگوید که این عربستانی که این همه کمک های مالی و نظامی به تروریستها می کند، علمای اینها بیایند فتوا بدهند بر حرمت قتل شیعه و سنی!! گویا تمام این فتنه هایی که در منطقه ما هست، زیر سر شیعیان است! و سنی ها و وهابی ها، بی گناه هستند!

ایشان رسماً در سخنرانی ها، و در همین سخنرانی خود در اندونزی، مردم را دعوت می کند به مذهب اهل سنت! خب شما دعوت می کنید به مذهب اهل سنت، ما هم دعوت می کنیم به مذهب تشیع! این چه ایرادی دارد!؟

شما معتقد هستید که مذهب اهل سنت حق است، لذا مردم را به آن دعوت می کنید. ما هم می گوئیم که مذهب شیعه بر حق است، لذا دعوت به تشیع می کنیم! انتخاب هم بر عهده مردم است.

«فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمْ اللهُ وَ أُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الاْلْبَابِ»

پس بندگان مرا بشارت بده. همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی میکنند. آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده و آنها خردمندانند.

سوره زمر(39): آیه 17 و 18 

متأسفانه تمام همّ و غمّ آقای دکتر «طیب»، شیعیان شده است. چرا؟ چون الآن در مصر، مذهب تشیع در حال گسترش است. جوانها هر روز، فوج به فوج به مذهب تشیع روی می آورند. و اینها از این قضیه عصبانی و ناراحت هستند.

انتقاد تند «ابراهیم عیسی»، از دانشگاه الأزهر!

البته آقای «طیب» منتقدان جدی هم در مصر دارد. یکی همین آقای «ابراهیم عیسی» که در شبکه المصریه، قبل از برنامه آقای طیب، برنامه داشت، به شدت به الأزهر و سیاستهای الأزهر انتقاد کرد:

«الأزهر مدرسه علمیه ای است که دارای اهمیت خیلی زیادی است. و ما باید تکیه گاه مان در تمام کارها، الأزهر باشد. و برای نشر فرهنگ اسلامی، در مصر و وطن عربی باید نمونه باشد. ولیکن الأزهر الآن جایگاه وهابیون و سلفیون و تروریست ها شده است و اینها دارند الأزهر را از درون نابود می کنند. و کارمندان و اساتیدی که امروز در الأزهر مشغول کار هستند، بخشی از این جماعت تروریستی هستند و آلت دست وهابی ها قرار گرفته اند.»

یا آقای دکتر «احمد راسم النفیس» که از شخصیت های برجسته مصر است و در حقیقت نماینده تام الاختیار شیعه در مصر و به نوعی رهبر شیعیان مصر است، در مصاحبه های خود، «طیب» را حسابی به چالش می کشد.

در هر صورت، آقای دکتر «طیب»، ادعا می کند که الأزهر نماد وحدت بین شیعه و سنی است و می گوید:

«و اقسم بالله فی رمضان نحن لانرید توصیة الخلافات و احداث الفتنه فالازهر علی مضی تاریخه الذی تجاوز الف عام، هو دائماً مرکز لوحدة المسلمین بکل طوائفهم و مذاهبهم»

من در ماه رمضان به خدا قسم می خورم که ما نمی خواهیم ایجاد فتنه و درگیری بکنیم. الازهر در طول تاریخ، که بالغ بر هزار سال می شود، مرکز ترویج وحدت بین طوائف مختلف مسلمین بوده است.

منبع:سایت «بوابة الأزهر الالکترونیة»

ایشان ادعا می کند و می گوید که:

«الأزهر حتی یک روز هم، مرکز فتنه و تفرقه میان مسلمانها نبوده است. و در گذشته هم همواره شیعه و سنی را به تفاهم با یکدیگر دعوت می کرده است. و اصلاً بر این وحدت حریص است.»

و یا ایشان در طول ماه رمضان، همواره می گفت که:

« هدف ما از این برنامه ها و بحث ها، ایجاد تفرقه و اختلاف بین شیعه و سنی نیست.»

این در حالی است که ما در گذشته، عبارتهای تندی را نسبت به مذهب شیعه از ایشان نقل کردیم. مثلاً می گفت که هر کس نسبت به صحابه بد بگوید، اصلاً از اسلام خارج است!! آیا اینگونه سخن گفتن، ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمین نیست!؟

ما در گذشته عرض کردیم که برخلاف ادعای ایشان، عده ای از بزرگان الأزهر بر ضد شیعه کتاب تندی را نوشته اند با عنوان«جهود علماء الأزهر في بيان حقيقة دين الشيعة = الشيعة الوجه الآخر شقاق لا وفاق»!!!

تعداد قابل توجهی از اساتیدالأزهر، بر ضد شیعه موضعگیری کردند و رسماً اعلام کردند بر اینکه شیعه عامل اختلاف میان مسلمین است!!

بر اساس اسناد ویکی لیکس؛ عربستان به الازهر اجازۀ برپایی همایش تقریب نداد!

نکته ای که در اینجا قابل دقت و تأمل است، افشاگری سایت «ویکی لیکس» است. و این آقایان مطالب افشا شده را تکذیب هم نکردند.

العالم ـ سایت ویکی‌لیکس با انتشار سندی متعلق به آوریل 2012، اقدام شیخ الازهر در اجازه گرفتن از عربستان قبل از موافقت با برپایی نشست تقریب مذاهب را برملا کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، برخلاف اظهارات احمد الطیب شیخ الازهر در بیانیه سابق خود مبنی بر اینکه الازهر یک نهاد اسلامی علمی مستقل است که بر اساس شرع عمل می کند، نشر یک سند مربوط به آوریل 2012 در سایت ویکی لیکس در مورد اجازه گرفتن شیخ الازهر از عربستان قبل از برگزاری کنگره تقریب مذاهب را مغایر با استقلال الازهر عنوان کرد.

در این سند افشا شده از طریق ویکی لیکس، سعود الفیصل وزیرخارجه سابق عربستان خطاب به رییس شورای وزیران عربستان می گوید که شیخ الازهر در دفتر خود در ژانویه 2012 به وی ابلاغ کرد که ایرانی ها شیخ الازهر را برای برگزاری نشست تقریب مذاهب تحت فشار می گذارند، اما شیخ الازهر نمی خواهد بدون هماهنگی با دولت عربستان در خصوص این مساله، تصمیم بگیرد.

الازهر این امر را تکذیب نکرده، بلکه دکتر «عباس شومان» سرپرست الازهر در اظهاراتی، بخش مربوط به درخواست ایرانی ها برای برپایی نشست تقریب مذاهب و اجازه گرفتن از عربستان را مورد تایید قرار داد و ادعا کرد که شیخ الازهر درخصوص مسایل اسلامی با کشورهای دیگر هماهنگ می کند تا دیدگاهی را که با دیگر کشورهای اسلامی متناسب نیست، اجرا نکند. همچنین براساس مفاد این سند، وزیر خارجه عربستان از پادشاه این کشور خواسته تا شیخ الازهر را با دعوت به عربستان مورد لطف قرار دهد.

با درنظر گرفتن حوادثی که از نیمه سال 2012 تا اوایل سال 2013 رخ داد، شواهدی وجود دارد که این سند را تایید می کند؛ در 21 آوریل 2013 احمد الطیب در سفر به عربستان با سعود الفیصل وزیر خارجه سابق عربستان دیدار کرد و در ریاض از یک تریبون سعودی موافقت خود را با درخواست برپایی نشست تقریب مذاهب اعلام کرد.»

منبع: سایت شبکه العالم»

این سند نشان می دهد که ایرانی ها، نه تنها خواهان وحدت هستند،بلکه در این باره به شیخ الأزهر فشار هم می آورند.

و جالب است که جناب «طیب» گفته است که به من فشار می آورند برای برگزاری کنفرانس وحدت، ولیکن من شیخ الازهر، بدون هماهنگی با عربستان سعودی، همچین کاری نخواهم کرد و به ندای ایرانی ها لبیک نخواهم گفت!!

اینگونه اسناد و مدارک، خیلی از قضایا را دارد روشن می کند و خیلی از مسائل را دارد حل می کند. معلوم می شود که آقای شیخ الأزهر برای آب خوردن هم باید از عربستان سعودی اجازه بگیرد.

اگر این ادعای آقای دکتر طیب، که سایت ویکی لیکس افشا کرده، دروغ بوده، چرا تکذیب نکرده است. اگر اگر کسی نسبت به مراجع ما، یک همچین ادعایی بکند، بلافاصله خود مرجع ما و یا دفتر او، تکذیب می کند!

اینکه گفته بشود شیخ الأزهر برای برگزاری کنفرانس وحدت و مانند آن، باید با عربستان هماهنگ بکند، این کم توهینی به شیخ الأزهر نیست. چون ایشان ادعا می کند که الأزهر مستقل است و در طول تاریخ، قدمی برای تفرقه و اختلاف بین مسلمین برنداشته است.

الآن عربستان سعودی به مرکز شرارت در منطقه، بلکه در کل جهان تبدیل شده است. کار به جایی رسیده است که دولتهای اروپایی در مجالس خودشان تصویب کرده اند که هر گونه فروش سلاح به عربستان را ممنوع بکنند. چون عربستان در «یمن» دارد انسانهای بی گناه را می کشد.

سازمان ملل متحد هم در این راستا بیانیه داد که عربستان در یمن در حال کشتن غیرنظامیان است. یعنی در حقیقت یک جو شبه عمومی پیدا شده بر علیه عربستان سعودی!

خب! جناب آقای شیخ الأزهر! شما به جای اینکه بیائید عربستان سعودی را محکوم کنید که این فتنه را در سوریه و عراق و لبنان به راه انداخته، می آیید تصمیمات خود را با عربستان هماهنگ می کنید.

عربستانی که به لبنان کمکهای مالی می کرد ولی از وقتی که این شاهزاده خودش که چند تن مواد مخدر را از او گرفتند، و مقامات لبنانی حاضر نشدند او را آزاد بکنند، کمک های مالی خودش را به لبنان قطع کرد! و دستور داد تا تبعه عربستانی از لبنان خارج بشوند. یعنی در حقیقت در حال قطع رابطه با لبنان است.

چرا؟ چون یک جانی که چند تن مواد مخدر از او گرفتند را حاضر نیستند رها بکنند. اینها انتظار دارند که لبنانی ها یک فدایت شوم هم به این آقا بگویند و یک کادو هم برایش بگیرند و یک کپه لبنانی هم برایش بگیرند و مشایعت کنند این آقارا به عربستان. آن وقت جناب آقای شیخ الأزهر می گوید من بدون هماهنگی با عربستان هیچ کاری نمی کنم!!

خیلی عجیب است که می گوید ما حاضر هستیم کنفرانس تقریب مذاهب را تشکیل بدهیم ولی این باید از کانال و دریچه عربستان منتشر بشود. ما باید پیش قدم باشیم.

یعنی کسی که امروز «ام الفساد» در منطقه است، «ام التفرقه» در منطقه است، عامل اصلی قتل و تروردر منطقه است، می خواهد پرچمدار وحدت و تقریب بین مذاهب باشد!! لذا شیخ الأزهر هم می گوید وحدت و تقریب خوب است ولی به شرطی که با رهبری عربستان سعودی باشد!!

مثل اینکه ما بگوئیم برای گوسفندان باید یک حامی وجود داشته باشد، ولی به شرط اینکه آن حامی، خود گرگ باشد!! رئیس حامیان گوسفندان، خود جناب گرگ باشد!!

ما می خواهیم شهرمان از دزدها در امان باشد، به شرط اینکه یک هیئتی را درست بکنیم و ریاست این هیئت را بدهیم به سر دسته دزدها!!

این آقایی که هنوز نمی تواند تشخیص بدهد، یا تشخیص می دهد ولی پولهای عربستان، این آقا را در تصمیم گیریها خنثی کرده است، امروز در رأس الأزهر مصر قرار گرفته است.

نظر یکی از علمای مصر درباره رابطه «وهابیت» و «الأزهر»!

«محمد عبدالله نصر»، که یک طلبه جوان مصری است و آدم پر سر و صدائی است. ایشان در این مصاحبه های تلویزیونی، بلائی بر سر مصریها و الأزهر آورده که آن سرش ناپیداست.

اتفاقاً ایشان روزی در قم بود و مهمان ما هم بود. آدم خیلی حُر و آزاد منشی است. و وقتی که از اینجا رفت، در مصر مشکلاتی برای ایشان بوجود آوردند. ولی ایشان گوشش به این حرفها بدهکار نیست.

ایشان هم می گوید:

« در طول ایام گذشته، وهابی ها آمدند الأزهر را دچار تفرقه کردند و از درون آنها را پراکنده کردند.»

یا آقای «احمد کریمه» که از اساتید دانشگاه الأزهر هست و وقتی ایشان به ایران آمد، ما چند برنامه از ایشان ضبط کردیم و در شبکه ولایت پخش کردیم. ایشان وقتی برگشت به مصر، بلافاصله عربستان، رئیس اطلاعات خود را روانه مصر کرد تا الأزهر را با اموال زیاد، تطمیع بکند. همین که مقامات عربستانی احساس کردند این رفت و آمد دکتر کریمه به ایران، باعث ایجاد وحدت بین ایران و الأزهر بشود، بلافاصله رئیس اطلاعات خود را به مصر فرستاد و اموال زیادی در اختیار الأزهر قرار داد تا اینها بدون هماهنگی با عربستان، کاری و اقدامی را انجام ندهند.

جالب این است که در این کش و گوس، برخی از شیوخ الأزهر، اموال زیادی را از سفارت عربستان دریافت کردند برای جنگیدن با تفکر شیعی!!

اگر این اخبار دروغ است و افترائی به الأزهر است، بیائید و تکذیب بکنید و گوینده این اخبار را محاکمه بکنید. بیائید این «محمد عبدالله نصر» را محاکمه بکنید!

شما اگر نام ایشان را در اینترنت بزنید، سخنرانی های تند ایشان، حتی علیه اهل سنت و دکتر طیب، را خواهید دید. جالب است که ایشان در انتهای سخن خود می گوید باید شیخ الأزهر را به خاطر این مسائل محاکمه بکنند!!


والسلام علیکم و رحمة الله



نام کتاب : خارج کلام مقارن نویسنده : خارج کلام مقارن    جلد : 1  صفحه : 269
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست