responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پرسش و پاسخ نویسنده : پرسش و پاسخ    جلد : 1  صفحه : 348

آيا در كتب روايي شيعه احاديثي در رابطه با تحريف قرآن وجود دارد؟

کد مطلب: ٥٢٣٨ تاریخ انتشار: ١٤ شهریور ١٣٨٦ تعداد بازدید: 5708 پرسش و پاسخ » عقائد شيعه آيا در كتب روايي شيعه احاديثي در رابطه با تحريف قرآن وجود دارد؟

سؤال كننده : حميد گائيني از قم

توضيح سوال

احاديثي در بحار و ديگر كتب معتبر شيعه وجود دارد كه با عقايد حقه ما مطابق نيست . از جمله در مورد تحريف قرآن و يا وجود سوره هاي همچون ولايت و... آيا اين مطالب صحت دارد و اگر همين است آيا جواب چيست؟

اگر واقعا كذب بودن اين روايات براي ما ناچيز واضح و روشن است چطور علماي همچون حلي و ... خدا رحمتشان كند اين را توجه نداشته اند يا اصلا چرا اين نوع مطالب در كتبشان جمع شده است

پاسخ :

همان طور كه مي دانيد ، كتاب هايي همچون بحار الأنوار و ... كتاب روائي است كه نويسندهء آن نهايت تلاش خود را كرده است تا تمامي روايات منقول و منسوب به ائمه دين را در آن جمع آوري و در اختيار آيندگان قرار دهد. خود ايشان نيز ادعا نكرده اند كه تمامي اين روايات نقل شده در اين كتاب روايات صحيحه هستند .

بررسي روايت و اين كه صحيح است يا غير صحيح ، به عهدهء محقق و خوانندهء آن است .

در مورد تحريف قرآن ، روايات فراواني هم در كتاب هاي شيعه و بيشتر از آن در كتاب هاي اهل سنت يافت مي شود .

رواياتي از اين باب حتي اگر صحيحه هم باشند ؛ از آن جايي كه با عقايد و ضروريات مذهب ما سازگاري ندارند ، از نظر ما مردود و غير قابل قبول است ؛ با اين كه بسياري از رواياتي كه اهل سنت بر ضد شيعه در مورد تحريف قرآن به آن ها استناد مي كنند ، روايات ضعيف و مردودي هستند كه از نظر سندي و دلالي اشكالات زيادي دارند . برخي از اين دسته از روايات نيز كه در كتاب هايي مثل كافي نقل شده است ، هيچ دلالتي بر تحريف قرآن ندارند ؛ چرا كه امام عليه السلام آن ها را به عنوان تفسير آيهء مورد نظر بيان فرموده اند ؛ اما دشمنان شيعه به خاطر جهالت و عدم درك اين مسأله ، آن را حمل بر تحريف قرآن كرده اند .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



نام کتاب : پرسش و پاسخ نویسنده : پرسش و پاسخ    جلد : 1  صفحه : 348
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست