responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پرسش و پاسخ نویسنده : پرسش و پاسخ    جلد : 1  صفحه : 330

آيا زن بايد مطيع بي چون و چراي شوهر باشد؟

کد مطلب: ٥٢٢٠ تاریخ انتشار: ١١ آذر ١٣٨٦ تعداد بازدید: 4769 پرسش و پاسخ » متفرقه آيا زن بايد مطيع بي چون و چراي شوهر باشد؟

 

سؤال كننده :آرزو كرمي

پاسخ :

اصولا زن و شوهر هر يك در زندگي مشترك وظايفي دارند وحقوقي در مقابل حقوقي كه در بستر خانواده بهره مند ميشوند بايد وظايف خود را نيز به خوبي انجام دهند زن در نظام خانواده مطيع بي چون و چراي شوهر در همه امور نيست بلكه در برخي امور بايد مطيع شوهر باشد مثل تمكين در مسائل جنسي وخروج از منزل اما در امور ديگر وظيفه شرعي بر اطاعت محض ندارد مثل شستن لباسها ، نظافت منزل ،‌ غذا درست كردن به سليقه شوهر كه گرچه اصل پخت غذا ودرست كردن آن مطابق ميل همسر موجب جلب محبت همسر وامري پسنديده است اما در روايات برعكس است كه مرد بايد به سليقه همسر غذا بخورد واگر مرد خانواده را مجبور كند به سيلقه او غذا بخورد منافق است.

قال رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم: المومن ياكل بشهوة اهله والمنافق ياكل اهله بشهوته.

بحار الانوار جلد 59 ص 291

پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند: مومن كسي است كه به ميل خانواده خود غذا بخورد ومنافق كسي است كه خانواده او به ميل او غذا بخورد.

اين كوچكترين مسئله اي است كه اسلام درباره جايگاه زن وحقوق زن در خانواده به آن اشاره كرده است همه اموري كه شما از آن به نام اجبار ياد ميكنيد با توجه به محدوديت اين امور از نظر اسلامي كه جاي بحث يك يك آنها نيست از اموري هستند كه دستور به آنها به جهت حفظ استحكام ورابطه صميمانه خانواده است و هيچگاه دستور آنها اجبار و اطاعت محض نيست ضمن آنكه كساني كه به دنبال گرفتن حقوق زنها از مردها رفتند زندگي خانوادگي و كانون گرم خانواده را به پادگاني تشبيه كردند كه همه افراد آن فقط از روي وظيفه كاري را انجام ميدهند و عنصر محبت وعلاقه نقشي ندارد .

بله اگر شما انتظار داريد كه در نظام خانواده هيچ مسئوليت وتكليفي بر دوش زن نباشد اين امري است كه نه عقل ميپذيرد ونه شرع ونه عرف ؛ چرا كه به هر حال براي استمرار واستحكام نظام خانواده يك سلسله قواعد ووظايف مطابق با استعدادها و تواناييها براي هر يك از اعظاي خانواده اعم از زن و شوهر و... معين شده است .

شما براي آگاهي بيشتر ميتواند به كتاب نظام حقوق زن در اسلام اثر شهيد متفكر استاد مرتضي مطهري وكتاب زن در آينه جمال و جلال آيت الله جوادي آملي مراجعه فرماييد.

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

 

 



نام کتاب : پرسش و پاسخ نویسنده : پرسش و پاسخ    جلد : 1  صفحه : 330
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست