responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 7  صفحه : 231



وجود دارد: یکی اینکه تعقّلاتش درباره هستی به صورت بالفعل درآید و جهانی گردد علمی مشابه جهان عینی، و به عبارت دیگر نسخهای علمی از جهان عینی بشود، و کمال دیگرش این است که به صورت قدرت قاهرهای بر بدن و خواهشها و تمایلات بدنی درآید و تحت راهنماییهای عقل نظری بدن و شؤون بدنی یعنی زندگی فردی و اجتماعی را که تحت تدبیر اوست رهبری کند. و چنانکه قبلًا از شیخ نقل کردیم به عقیده این حکما در همه علوم هدف تکمیل نفس است، منتهای امر گاهی تکمیل نفس به اینکه فقط بداند و گاهی تکمیل نفس به اینکه بداند که عمل کند.

علوم نظری که محصول توجّه ذاتی نفس به بالاست علومی است که ارزششان ارزش حقیقی است یعنی حقایق عینی را بر انسان کشف میکنند و همانها هستند که انسان را به صورت نسخهای علمی از جهان عینی در میآورند؛ امّا علوم عملی ارزش قراردادی و اعتباری دارند و به هیچ وجه ارزش کشف حقیقت ندارند. ارزش این علوم فقط و فقط «وسیلهای» است؛ یعنی نفس اینها را وضع و قرارداد میکند به عنوان ابزارهایی برای رسیدن در مقام عمل به هدفها و منظورهای خارجی خود در راه زندگی بهتر فردی و اجتماعی.

علومی مانند منطق و طبّ و فیزیک و شیمی کاشف یک سلسله حقایق عینی میباشند و لهذا جزء علوم نظری به شمار میروند. از نظر حکمای الهی، توجّه ذاتی نفس به این حقایق برای این است که به کمال عقلانی خود نائل گردد و آثار و فوائد عملی آنها آثار و فوائد تبعی و استجراری است. و امّا اینکه انسان به حسب شعور ظاهر خود این علوم را نه برای خود آن علوم بلکه برای فوائد و آثار مادی و معنوی مربوط به زندگی جستجو میکند مطلب دیگری است که از محل بحث ما خارج است.

ولی علومی مانند اخلاق و تدبیر منزل و سیاست مدن که درباره بهترین و نیکترین کارها و خلق و خوها و عالیترین مقررات اجتماعی بحث میکنند هیچ جنبه کشف حقیقت در آنها نیست بلکه تنها وظایف و تکالیف را مشخص میکنند و از زیبایی و زشتی برخی کارها بحث میکنند که از امور مشهوره و مقبوله میباشند نه از اصول عقلانی و برهانی.

تا این حدود که گفته شد، از مطاوی کلمات بوعلی میتوان استفاده کرد و دیگران- حتی امثال خواجه و صدرالمتألّهین- تا این اندازه هم پیش نرفتهاند. بوعلی علاوه بر آنچه در اول منطق و اول الهیات مستقیماً متعرض مسأله تقسیم علوم شده است، در دو مورد از طبیعیات و در کتاب نجات به طور غیر مستقیم وارد شده یعنی درباره عقل نظری و عقل عملی که ریشه این تقسیم است به بحث پرداخته و آن را تا حدودی روشن کرده است.

از کلمات بوعلی مجموعا این سه نکته استفاده میشود:

1. علوم نظری محصول توجّه ذاتی نفس (عقل) به جهان بالاتر است و غایت نفس (عقل) از این توجّه این است که به صورت عقل بالفعل درآید، و علوم عملی محصول توجّه نفس (عقل) به تدبیر بدن است؛ و غایت هر دو کمال نفس است ولی غایت اوّلی که علم حقیقی است کمال نفس

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 7  صفحه : 231
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست