نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 5 صفحه : 96
درس سیزدهم : ارزش قیاس (1)
از جمله مسائلی که لازم است ضمن «کلّیات منطق» بیان شود، ارزش منطق است؛ و چون غالب تردید و انکارها در مورد ارزش منطق، درباره ارزش قیاس بوده است، ما آن را تحت عنوان «ارزش قیاس» بحث میکنیم؛ و به همین دلیل این بحث را که مربوط به فایده منطق است و طبق معمول باید در اولِ کار بدان توجه شود ما پس از بحث «قیاس» قرار دادیم [1].
قیاس- چنانکه قبلًا دانستیم- نوعی عمل است اما عمل ذهن. قیاس، نوعی خاص تفکر و سیر ذهن از معلوم به مجهول برای تبدیل آن به معلوم است. بدیهی است
[1]. قیاس چیزی است که در بسیاری از علوم به کار میرود. علوم تجربی نیز خالی از قیاس نیستند، بلکه بنابر تحقیق دقیق منطقیون نظیر بوعلی و خواجه نصیر الدین طوسی و غیرهم، در هر تجربهای یک قیاس نهفته است- و ما در پاورقیهای جلد دوم اصول فلسفه در این باره بحث کردهایم- و از این رو اگر قیاس فاقد ارزش و اعتبار باشد همه علوم- و نه تنها علومی که قیاس را به صورت آشکار در استدلالات خود به کار میبرند- بی اعتبار خواهند بود.
البته آنچه در درجه اول بی اعتبار خواهد بود فلسفه است، زیرا فلسفه از هر علم و فنّ دیگر قیاسیتر است. منطق نیز بیاعتبار خواهد بود، از دو جهت: یکی این که منطق نیز در استدلالات خود از قیاس استفاده میکند؛ دیگر این که بیشتر قواعد منطق به طور مستقیم و یا غیر مستقیم مربوط است به «چگونه بایدی قیاس» و اگر قیاس فاقد ارزش و اعتبار باشد اکثر قواعد منطق بلاموضوع است.
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 5 صفحه : 96