responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 32

«بسیط الحقیقه» [1] را جزء مسائل مستحدثه شمردیم تعجب خواهند کرد، خواهند گفت وحدت وجود مسألهای است قدیمی با سابقه چند هزار ساله در هند و یونان، و اساساً فکر وحدت وجود از نو افلاطونیان مخصوصاً افلوطین به مسلمین رسیده است.

ما اگر بخواهیم دقیقاً وارد این بحث شویم، مقالهای مستقل باید بنگاریم، اینجا همین قدر میگوییم اگر بنا باشد سرسری در مسائل قضاوت شود مطلب همان است که معترض میگوید، ولی اگر عمیقاً بخواهیم این مسأله را تحت مطالعه قرار دهیم میبینیم وحدتی که عرفای مسلمین و سپس فلاسفه مسلمین در جهان میدیدند و از آن به «وحدت وجود» تعبیر میکردند با وحدتی که در سایر مکاتب هست و اروپاییان همه آنها را به نام «وحدت وجود» مینامند کاملا متفاوت است. مثلًا نظریه افلوطین که مدعی است: وجود، شیئیت، همه از شؤون مخلوقات و تجلیات ذات باری است و ذات باری فوق وجود و شیئیت است، چگونه با نظریه عرفا و حکمای مسلمین قابل انطباق است که حقیقت وجود و حقیقت شیئیت را مساوی با ذات حق میدانند و غیر او را «فَیء» میدانند نه «شیء»، و «نمود» میدانند نه «بود».

غرض ما در این مقاله نگاهی اجمالی به «سیر فلسفه در اسلام» بود. تحقیق کافی درباره مسائلی که با اشاره از آنها یاد شد هر کدام مستلزم مقاله و رسالهای مستقل است.


[1]. عجیب این است که مرحوم دکتر قاسم غنی در کتاب بحثی در تصوف میگوید: «اول کسی که جمله «بسیط الحقیقة کل الاشیاء» را ادا کرده است حاجی سبزواری است» در صورتی که عین این تعبیر مکرر در کلمات صدرالمتألهین آمده است، حتی در الهیات بالمعنی الاخص اسفار فصلی با همین عنوان باز کرده است. عرفا از مدتها پیش مطالبی گفته بودند که مفید همین معنی بود، ولی ظاهرا تعبیر فوق از صدرالمتألهین است. این بنده این تعبیر را در کلمات متقدمان بر او ندیده است.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 32
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست