responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 99

فَهَدی [1]. در اینجا هم نظم و هدایت جدا ذکر شده است و حتی خلقت هم علیحده ذکر شده است و سیاق نشان میدهد که اینها سه مطلب است. الَّذِی خَلَقَ پروردگار من همان است که آفرید؛ یعنی آفریننده عالم است. فَسَوَّی پس معتدل آفرید؛ یعنی نظم برقرار کرد. وَ الَّذِی قَدَّرَ آن که اندازهگیری [2] کرد. تا اینجا همه راجع به اصل خلقت و ساختمان موجودات بود. فَهَدی آنها را رهبری کرد. این مربوط به کار موجودات است.

3- آیه سوره شعراء

آیه دیگر از زبان حضرت ابراهیم نقل میفرماید که فرمود: الَّذِی خَلَقَنِی فَهُوَ یهْدِینِ [3] پروردگار من همان است که مرا آفریده است، پس هدایت هم میکند. مقصود از «پس هدایت میکند» این است که خدا وقتی موجودات را خلق کند آنها را به تعبیر قرآن «سُدی» (عبث و سرگردان) نمیگذارد، بلکه رهبری میکند.

4. آیات سوره علق

در سوره علق راجع به خصوص انسان، آن نوع هدایتی را که مخصوص انسان است، بعد از خلقت انسان ذکر فرموده است. در این سوره میخوانیم: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ. اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّک الَّذِی خَلَقَ بخوان به نام پروردگارت که آفریده است (آفریده است همه چیز را، جهان را). خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ انسان را از علق [4] آفرید. اقْرَأْ وَ رَبُّک الْأَکرَمُ باز بخوان، پروردگار تو کریمتر است. (آیا کریمتر است از هر کریمی، یا کریمتر است از اینکه فقط آفریننده باشد و هادی نباشد؟ کریمِ خالقِ هادی است.) الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ. عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ [5] پروردگار تو همان کسی است که قلم را به انسان


[1]. اعلی/ 1- 3.

[2]. این اندازهگیری شامل اندازهگیری در عدد و اندازهگیری در حجم میشود که در این مورد بحثی هم کردهاند. شاید ما هم راجع به آن بحث کنیم.

[3]. شعراء/ 78.

[4]. علق را از قدیم تفسیر میکردند به «خون بسته» که یکی از مراحل تحول و تطور جنین است. حالا بعضیمیگویند که در قدیم نمیتوانستند توجیه کنند، علق اشاره است به آن اسپرمی که در نطفه مرد است که میگویند زالوشکل است و شکم نسبتا بزرگتر و دم باریکتری دارد. (یکی از معانی علق «زالو» است.) به هر حال از بحث ما خارج است.

[5]. علق/ 1- 5.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 99
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست