responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 85

جلسه آن مطلب را برای شما طرح کنم، و آن اینکه شواهدی از نظمهایی که در قسمتهای مختلف عالم وجود دارد (مخصوصا در عالم جاندارها) ذکر کنیم. اولا این مبحث آنقدر مفصل است که با سالها بحث هم تمام نمیشود؛ ثانیا در این زمینه کتابهای زیادی نوشته شده و همه شما به این مقدار اطلاع دارید. همین که کتابهایی را که در این زمینه نوشته شده است معرفی کنیم کافی است.

کتابهای کوچکی در این زمینه نوشته شده است که باید توصیه کرد این کتابها را جوانها مخصوصا بخوانند. کتاب کوچکی در چند سال پیش ترجمه شد به نام راز آفرینش انسان از یک پروفسور آمریکایی به نام کریسین موریسن. در کتابهای مختلفی که در این زمینه خواندهام، این کتاب از جامعترین کتابهایی است که در این زمینه نوشته شده و بسیار کتاب خوبی است. کتاب انسان موجود ناشناخته از الکسیس کارل هم کتاب بسیار خوبی است و از کتابهای نافعی است که هم در این زمینه و هم برای مسائل و مطالب دیگر مفید است. کتاب کوچک دیگری است به نام شگفتیهای عالم حیوانات که یک وقت هم در اصفهان منتشر شده بود، آن هم کتاب خوبی است.

همین کتابهای مدرسهای و دانشگاهی هم که راجع به تاریخ طبیعی و فیزیولوژی و تشریح و گیاهشناسی نوشتهاند، همه کتابهای مفیدی است. من چند سال پیش، از یکی از رفقای خودمان شنیده بودم که کتابی نوشته شده است که مفهوم اسمش «حیات و هدفداری» است. آن طور که تعریف کردند، خیلی مایل شدم که این کتاب ترجمه بشود. اخیرا اطلاع پیدا کردیم که این کتاب را ترجمه کردهاند و گویا شرکت انتشار هم تصمیم دارد چاپ کند.

ما در این جهت به همین مقدار قناعت میکنیم و از این مسأله رد میشویم.

برهان هدایت

برهان دیگری که در اینجا هست برهان هدایت است. برهان هدایت با برهان نظم فرق میکند، که تقریرش را عرض میکنیم و تفصیلش را میگذاریم برای جلسه بعد. برهان نظم مربوط به ساختمان موجودات بود؛ وضع ساختمان موجودات حکایت میکند که سازنده اینها یا خودْ عاقل و شاعر و مدبّر بوده یا تحت تدبیر و تسخیر ارادهای بوده است. مسأله هدایت از این مهمتر است و مربوط به کار اشیاء و موجودات است؛ یعنی موجودات پس از ساخته شدن، کاری که میکنند عجیب است و این کار نشان میدهد که چیز دیگری، نوری، جاذبهای- هر چه میخواهید اسمش را بگذارید- وجود دارد که او را هدایت و رهبری میکند.

برهان هدایت در قرآن

این هم مطلبی است که قرآن مجید روی آن جداگانه تکیه کرده است و ما جز در قرآن در جای

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 85
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست