responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 824

فَادْرَکهُ [1] بعد از من اینها را نکشید، اینها با معاویه و اصحابش فرق دارند، اینها حق و دیانت را میخواستند و چون جاهل و بیتمیز بودند به اشتباه افتادند، اما معاویه و عمرو عاص و یارانشان از اول دنبال دنیاطلبی رفتند و به دنیای خود هم رسیدند.

با اینکه اینها رسماً علی را تکفیر میکردند ولی او به همین جهت که اینها جاهلند سهمیه آنها را از بیتالمال قطع نکرد. در مسجد میآمدند و در گوشه و کنار مینشستند، گاهی که حضرت خطبه میخواند در وسط خطبه فریاد میکردند: «لا حُکمَ الّا لِلَّه» یا میگفتند: «الْحُکمُ لِلَّهِ لا لَک یا عَلِی».

یک وقت علی علیه السلام نماز به جماعت میخواند و مشغول قرائت بود؛ در این حال یکی از اینها که در مسجد حضور داشت این آیه قرآن را خواند: وَ لَقَدْ أُوحِی إِلَیک وَ إِلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِک لَئِنْ أَشْرَکتَ لَیحْبَطَنَّ عَمَلُک [2] کنایه از اینکه تو کافر شدی و مشرک. علی علیه السلام به حکم اینکه وقتی قرآن تلاوت میشود باید خاموش بود، خاموش شد تا او آیه را تمام کرد، بعد مشغول شد. بار دوم آن شخص همان آیه را خواند. باز علی علیه السلام به احترام آیه قرآن خاموش شد تا او تمام کرد، آنگاه مشغول قرائت شد. بار سوم باز آن شخص همان آیه را خواند. باز هم علی علیه السلام خاموش شد.

همینکه تمام کرد علی علیه السلام این آیه را از آخر سوره روم خواند: فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لا یسْتَخِفَّنَّک الَّذِینَ لا یوقِنُونَ [3]. دیگر آن مرد تکرار نکرد.

اینها در اثر شدت عملی که به خرج میدادند وحشت عجیبی ایجاد کرده بودند؛ جمله «لا حُکمَ الّا لِلَّه» دلها را پر از وحشت میکرد. عبدالرحمن بن ملجم به کوفه آمد و دو نفر دیگر هم از همعقیدهها و هممسلکان خود پیدا کرد و شب موعود را در مسجد بسر بردند. آن وقتی که ضربت به فرق مبارک علی علیه السلام وارد شد فریادی شنیده شد و برقی در آن تاریکی به چشمها خورد.

فریاد، فریاد «لا حُکمَ الّا لِلَّه» بود و برق، برق شمشیر.


[1]. نهجالبلاغه، خطبه 60.

[2]. زمر/ 65.

[3]. روم/ 60.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 824
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست