responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 823

فایده را دخالت دهد. این عمل که به نام «امر به معروف و نهی از منکر» خوانده میشود تعبدی محض نیست.

عقیده خوارج در امر به معروف

این جهت که اعمال بصیرت در امر به معروف و نهی از منکر واجب است مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی است به استثنای خوارج. خوارج روی همان جمود و خشکی و تعصب خاصی که داشتند میگفتند امر به معروف و نهی از منکر تعبد محض است، شرط احتمال اثر و عدم ترتب مفسده ندارد، نباید نشست در اطرافش حسابگری کرد، تکلیفی است باید چشمبسته انجام داد. خوارج طبق همین عقیده با علم به اینکه کشته میشوند و خونشان هدر میرود و با علم به اینکه هیچ اثر مفیدی بر قیامشان مترتب نیست قیام میکردند، ترور میکردند، شکم پاره میکردند، و لهذا اینها نه فقط در عمل بصیرت نداشتند بلکه منکر بصیرت در عمل در باب امر به معروف و نهی از منکر بودند و از این راه مصیبتی بزرگ برای عالم اسلام به وجود آوردند.

مصائبی که خوارج برای اسلام به وجود آوردند

چه مصیبتی بالاتر و بزرگتر از قتل علی بن ابیطالب! علی مرتضی علیه السلام به دست آنها کشته شد.

عبدالرحمن بن ملجم خارجی مذهب بود. همان طوری که خود امیرالمؤمنین فرمود هیچ گونه کدورت شخصی و نارضایتی بین او و امیرالمؤمنین نبود، امیرالمؤمنین احسانها به او کرده بود، ولی این مرد جاهل بیباک طبق عقیده خارجی خود معتقد شده بود که علی کافر شده و یکی از سه نفری است که موجب فتنه و آشوب میان مسلمین شده، لهذا در مکه با دو نفر دیگر همعهد شدند که مجموعاً علی و معاویه و عمرو عاص را در یک شب بکشند و آن شب را هم شب نوزدهم رمضان یا هفدهم رمضان معین کردند. چرا این شب را معین کردند؟

ابن ابیالحدید میگوید بیا و تعجب کن از تعصب در عقیده که اگر توأم با جهالت شود چه میکند! میگوید اینها این شب را انتخاب کردند چون شب عزیز و مبارکی بود و شب عبادت بود، خواستند این جنایت را که از نظر آنها عبادت بود در شب عزیز و مبارکی انجام دهند.

جمله «لا حُکمَ الّا لِلَّه» شعار اینها شد. علی علیه السلام چون میدانست اینها بدبخت و بیچارهاند و فقط به اشتباه افتادهاند، با آنکه همیشه مزاحمش بودند با آنها سختگیری نمیکرد و حتی دستور داد بعد از من خوارج را نکشید: لا تَقْتُلُوا الْخَوارِجَ بَعْدی فَلَیسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَّ فَاخْطَاهُ کمَنْ طَلَبَ الْباطِلَ

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 823
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست