responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 815

آباء و اجدادی است، دیگر اینکه میگویند دستور خدا همین است و خدا اجازه داده. به آنها بگو خداوند هرگز فحشا را اجازه نمیدهد، خود فحشا و عفاف حقیقتهایی هستند، واقعیت دارند، با امر و نهی خدا فحشا عفاف نمیشود و عفاف فحشا نمیشود. خدا هرگز به فحشا امر نمیکند و آن را اجازه نمیدهد، خداوند به عدل و اعتدال و میانهروی امر میکند. این را خودتان باید بفهمید و تشخیص دهید و مقیاس قرار دهید. با این مقیاس تشخیص بدهید که خداوند به چه چیز امر میکند و از چه چیز نهی میکند.

دلیلهای چهارگانه

این بود که علمای عدلیه گفتند ادلّه شرعیه چهار است: قرآن، سنت، اجماع (یعنی اتفاق علمای اسلامی با شرایط مخصوص)، چهارم عقل. اما از نظر غیر عدلیه هیچ معنی ندارد که عقل از ادلّه شرعیه شمرده شود و یک پایه از پایههای اجتهاد و استنباط احکام شرعی قرار گیرد. از نظر آنها تعبّد محض حکمفرماست.

استدلالهای شرم آور

خیلی اسباب تعجب میشود اگر کسی بشنود در اسلام دستهای پیدا شدند که واقعاً مسلمان بودند بلکه خود را از دیگران مسلمانتر و مقدستر میشمردند و خیلی متعبد بودند و خود را صد درصد تابع سنت پیغمبر میدانستند؛ آنوقت همینها برای به کرسی نشاندن حرفهای خود مبنی بر انکار عدالت الهی، هم در تکوینیات و هم در تشریعیات، به استدلال پرداختند. از طرفی نمونهها- به خیال خود- از بیعدالتیها در خلقت و آفرینش ذکر کردهاند که شرمآور است، به بیماریها و دردها مثال زدند، خلقت شیطان را دلیل آوردند، گفتند اگر جریان عالم بر طبق عدالت میبود نمیبایست علیبن ابیطالب کشته شود و بعد جای او را زیاد بن ابیه و حجّاج بن یوسف بگیرند، و امثال این مثالها. این در قسمت تکوینیات و نظام تکوین.

در قسمت تشریعیات و نظام تشریع هم برای اینکه ثابت کنند قوانین اسلام تابع قاعده و قانون و صلاح و فساد و حسن و قبحی نیست، گفتند بنای شرع بر جمع متفرقات و تفرقه مجتمعات است، لهذا اینهمه تناقض در دستورهای دین وجود دارد، در بسیاری موارد دیده میشود شارع اسلام یک جور حکم داده و حال آنکه مثل هم نیستند، و در بسیاری موارد دیده میشود برعکس، دو چیز که کمال مشابهت دارند و باید یک جور حکم داشته باشند دو جور حکم دارند. گفتند چرا اسلام بین زن و مرد فرق گذاشته و برای مردان تا چهار زن را تجویز کرده و برای زنان بیش از یک شوهر اجازه نداده؟ چرا درباره دزد گفته دست او را که آلت جرم است ببُرند اما برای دروغگو

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 815
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست