responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 803

میگیرند آنگاه که آن را جدا میکنند؛ همان معنی زبده را دارد.) ثُمَّ اکرَمَهُ اللَّهُ تَعالی بِانْ جَعَلَها فی ذُرِّیتِهِ اهْلَ الصَّفْوَةِ وَ الطَّهارَةِ [سپس خداوند تعالی او را بزرگ داشت به اینکه امامت را] در صفوه و اهل طهارت یعنی اهل عصمت ذرّیه او قرار داد. بعد امام به آیاتی از قرآن اشاره و استدلال میکند:

وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یعْقُوبَ نافِلَةً وَ کلًّا جَعَلْنا صالِحِینَ. وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَینا إِلَیهِمْ فِعْلَ الْخَیراتِ [1].

در قرآن راجع به اینکه ذرّیه ابراهیم حامل مسأله امامت هستند تکیه زیادی شده و انصافاً آقای محمدتقی شریعتی در این جهت در کتاب خلافت و ولایت راجع به ذرّیه و اینکه چرا قرآن که در مسأله تبعیضات نژادی هیچ معتقد نیست که میتوان برای یک نژاد بر نژاد دیگر امتیازی قانونی قائل شد [چنین سخنی گفته است]، خوب بحث کردهاند که اینکه ذرّیهای از نظر نژادی و طبیعی به اصطلاح خلاصه میشوند و لیاقت دیگری پیدا میکنند مسأله دیگری است و همان معنی حمل امامت است و ...

سپس میگوید: فَمِنْ اینَ یخْتارُ هؤُلاءِ الْجُهّال چنین مقامی را که ابراهیم علیه السلام بعد از نبوت به آن نائل میشود این نادانان چگونه میخواهند انتخاب کنند؟! اصلًا این مقام میتواند انتخابی باشد؟! انَّ الْامامَةَ هِی مَنْزِلَةُ الْانْبِیاءِ وَ ارْثُ الْاوْصِیاءِ امامت از منازل انبیاء و ارث اوصیاست یعنی یک امر وراثتی است به این معنی که استعداد آن از هر نسل به نسل بعد منتقل شده است، نه وراثت قانونی.

انَّ الْامامَةَ خِلافَةُ اللَّهِ امامت خلافةاللَّه است، همانی که آدمِ اول داشت وَ خِلافَةُ الرَّسولِ و خلافت پیغمبر. بعد میفرماید: انَّ الْامامَةَ زِمامُ الدّینِ ... امامت زمام دین، نظام مسلمین، صلاح دنیا، عزت مؤمنین، اسّ و ریشه اسلام و شاخه بلند اسلام است. بِالْامامِ تَمامُ الصَّلوةِ وَ الزَّکوةِ وَ الصِّیامِ وَ الْحَجِّ وَ الْجِهادِ [2] الی آخر.

نتیجه

از مجموع اینها ما به منطقی میرسیم که اگر آن را قبول کنیم یک اساس دارد و اگر فرضاً کسی آن را رد کند سخن دیگری است. این منطق غیر از این مسائل خیلی سطحی و پیش پا افتادهای است که مانند اغلب متکلمین بگوییم بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله ابوبکر خلیفه شد و علی علیه السلام خلیفه چهارم شد.

آیا علی باید خلیفه اول باشد یا مثلًا چهارم؟ آیا شرایط امامت در ابوبکر جمع بود یا جمع نبود؟ و بعد برویم سراغ شرایط امامت به معنی شرایط زمامداری مسلمین. البته این مطلب یک مطلب


[1]. انبیاء/ 72 و 73.

[2]. کافی، ج 1/ ص 283- 286 (کتاب الحجّة).

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 803
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست