responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 761

بیان شیعه

1. از جنبه تاریخی

شیعه در اینجا یک بیانی دارد که مدعی است هم مضمون آیات، آن را تأیید میکند و هم تاریخ.

پس مطلب در دو قسمت باید بحث شود، یکی اینکه مضمون آیات تأیید میکند و دیگر اینکه تاریخ تأیید میکند.

اگر بخواهم قسمت دوم را بحث کنم یک مسأله تاریخی خیلی مفصلی است. اغلب کتابهایی که در این مورد نوشتهاند بیشتر روی این جهت تکیه کردهاند که از جنبه تاریخی و از جنبه حدیثی ثابت کنند که آیه الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دِیناً در غدیرخم نازل شده است. کتاب الغدیر همین مطلب را ثابت میکند. گذشته از کتب حدیث، در مورد مورخین هم همین طور است. قدیمترین کتاب تاریخی اسلام از کتابهای تاریخ عمومی اسلامی و از معتبرترین کتابهای تاریخ اسلامی که شیعه و سنی آن را معتبر میشمارند کتاب تاریخ یعقوبی است. مرحوم دکتر آیتی هر دو جلد این کتاب را ترجمه کردهاند. کتاب بسیار متقنی است و در اوایل قرن سوم هجری نوشته شده است.

ظاهراً بعد از زمان مأمون و حدود زمان متوکل نوشته شده. این کتاب که فقط کتاب تاریخی است و حدیثی نیست، از آن کتابهایی است که داستان غدیر خم را نوشته است. کتابهای دیگری- که آنها را هم اهل تسنن نوشتهاند- نیز حادثه غدیرخم را ذکر کردهاند.

نقل روایت این است که پیغمبر اکرم در بازگشت از حجةالوداع [1] هنگامی که به غدیر خم که نزدیک جُحفه [2] است رسیدند، قافله را متوقف و اعلام کردند که میخواهم درباره موضوعی با


[1]. حجةالوداع در سال آخر عمر حضرت رسول دو ماه مانده به وفات ایشان رخ داده است. وفات حضرترسول در بیست و هشتم صفر یا به قول سنّیها در دوازدهم ربیعالاول اتفاق افتاده. در هجدهم ذیالحجّه به غدیرخم رسیدهاند. مطابق آنچه که شیعه میگوید حادثه غدیر خم دو ماه و ده روز قبل از وفات حضرت روی داده و مطابق آنچه که سنّیها میگویند این حادثه دو ماه و بیست و چهار روز قبل از رحلت حضرت رسول اتفاق افتاده است.

[2]. شاید بعضی از شما به جحفه رفته باشید. من به جحفه رفتهام در سفر دوممان که مدینهمان به تأخیر افتاد و بعداز حج به جده رفتیم. در فتواها اختلافی هست که آیا از جده میشود محرم شد یا نمیشود. اختلاف هم در واقع اختلاف فتوایی نیست، باید گفت اختلاف نظر جغرافیایی است، چون از یکی از نقاطی که محاذی با یکی از میقاتها باشد میتوان محرم شد. یک آدم جغرافیدانی که جغرافیای عربستان را خوب بداند شاید دقیقاً بتواند تعیین کند که آیا جده محاذی با یکی از میقاتها هست یا نیست؟ ما خودمان اول عمل نکردیم ولی بعد که در مدینه و مکه نقشههای عربستان را پیدا کردیم، به نظرمان آمد که جده محاذی با بعضی از میقاتها هست اگر آن نقشهها درست باشد. کسانی که از جده به سوی مکه حرکت میکنند چون میخواهند احتیاط کنند که از یکی از میقاتهای واقعی محرم شوند، از جده به جحفه میآیند و جحفه از راه مدینه نزدیک رابِغ است. جحفه میقات اهل شام است یعنی وقتی افراد از راه شام که شمال غربی [مکه] میشود میآمدند، پس از پیمودن اندکی از راه به جحفه میرسیدند. پیغمبر اکرم آنجا را میقات قرار دادند برای مردمی که از آن راه میآیند. غدیرخم نزدیک جحفه است و محلی بوده که مسلمین در بازگشت از مکه وقتی به آن نقطه میرسیدند متفرق میشدند، اهل مدینه به مدینه میرفتند و دیگران نیز به شهرهای خود.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 761
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست