responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 755

برسد. میفرماید نترسید، دیگر آنها نمیتوانند آسیبی برسانند وَ اخْشَوْنِ از من بترسید. قهراً معنایش این است که اگر آسیبی به این دین برسد، از طرف من میرسد. حال این چه مفهومی میتواند داشته باشد که بعد از این از کفار بر دین خودتان نترسید، از من بترسید. بعد عرض میکنیم که مقصود چیست.

الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ آن روز (یا امروز) دین شما را کامل کردم، به حد کمال رساندم وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی و نعمت خودم را به پایان رساندم. در اینجا دو کلمه نزدیک به هم ذکر شده است: اکمال و اتمام. این دو کلمه خیلی به هم نزدیکند: کامل کردم یا تمام کردم.

فرق اکمال و اتمام

فرق این دو کلمه (در فارسی و بیشتر در عربی) با یکدیگر این است که «تمام» در جایی گفته میشود که یک چیزی اجزایش باید پشت سر یکدیگر بیاید؛ تا وقتی که هنوز همه اجزایش مرتب نشده، میگوییم ناقص است؛ وقتی که آخرین جزئش هم آمد، میگوییم تمام شد. مثل یک ساختمان که میگوییم ساختمان تمام شد. یک ساختمان تا وقتی که پایههایش را بالا آوردهاند و حتی سقف آن را هم زدهاند، تمام نیست. تا همه اجزایی که برای یک ساختمان لازم است- که اگر نباشد از آن ساختمان نمیشود استفاده کرد- نباشد، میگوییم این ساختمان تمام نیست. وقتی همه اجزاء بود به طوری که بتوان در آن سکنی گزید، میگوییم تمام شد. اما در مسأله «کامل» این طور نیست که [شیء غیر کامل] جزء ناقصی دارد بلکه ممکن است هیچ جزء ناقص و ناتمامی نداشته باشد ولی هنوز کامل نباشد. مثلًا یک جنین در رحم مادر به حد تمام میرسد یعنی همه ساختمانش تمام میشود، بچه هم به دنیا میآید ولی هنوز انسان کاملی نیست یعنی آن رشدی را که باید بکند نکرده است. رشد کردن غیر از این است که جزء ناقصی داشته باشد. در واقع اختلاف کامل و تمام با یکدیگر اختلاف کیفی و کمّی است.

قرآن از یک طرف میگوید: الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ در این روز دین شما را به حد کمال رساندم، و از طرف دیگر میگوید: وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی نعمت خودم را هم به حد اتمام رساندم وَ رَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دِیناً در امروز من اسلام را برای شما به عنوان یک دین پسندیدم. یعنی این اسلام، امروز آن اسلامی است که خدا میخواسته آن باشد. واضح است که مقصود این نیست که اسلام همان اسلام سابق است ولی خدا نظرش تغییر کرده! بلکه مقصود این است که چون اکنون اسلام به حد کمال و حد تمام رسید، این همان دین مرضی الهی است. آن دینی که خدا میخواسته همین اسلام کاملشده و تمامیافته است.

مفهوم آیه بیش از این نیست. هرچه هست درباره کلمه «الیوم» است که مقصود کدام روز

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 755
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست