responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 748

حدیث منزلت

یکی دیگر از احادیثی که ایشان (خواجه نصیرالدین) میفرمایند متواتر است و ملاعلی قوشچی منکر اصلش نیست ولی میگوید خبر واحد است و باز اشخاصی نظیر میرحامد حسین در عبقات و آقای امینی در الغدیر و مخصوصاً میرحامد حسین که یک کتاب را به آن اختصاص داده (الغدیر به سایر احادیث زیاد نپرداخته) بدان پرداختهاند، حدیث منزلت است که پیغمبر اکرم درباره علی علیه السلام فرمود: انْتَ مِنّی بِمَنْزِلَةِ هارونَ مِنْ موسی الّا ا نَّهُ لا نَبِی بَعْدی نسبت تو به من همان نسبتی است که هارون به موسی داشت به استثنای نبوت. این جمله را پیغمبر اکرم هنگامی که به غزوه تبوک میرفتند فرمود. غزوه تبوک در واقع لشکرکشی بود نه جنگ. بعد از غزوه مؤته بود که اولین و آخرین جنگ میان اعراب و رومیها در زمان پیغمبر بود و در شمال مدینه رخ داد. مرکز امپراطوری روم شرقی همین اسلامبول (قسطنطینیه) بود و سوریه هم دستنشانده و تحتالحمایه آنها بود.

رومیها داشتند در سوریه خودشان را برای یک حمله به طرف مدینه آماده میکردند. پیغمبر اکرم مصلحت چنین دید که یک لشکرکشی تا مرز روم بکند و این کار را انجام داد [1].

به قول سیاسیون میخواست قدرت خودش را نشان بدهد که ما آمادهایم. تا مرز روم رفتند و بعد هم برگشتند. رسول اکرم در این سفر علی علیه السلام را با خود نبرد و به عنوان جانشین خودش در مدینه گذاشت. علمای شیعه میگویند این کار به این دلیل بود که پیغمبر میدانست در آنجا جنگی رخ نمیدهد. علی علیه السلام از اینکه در مدینه ماند دلتنگ شد، عرض کرد یا رسولاللَّه! شما مرا اینجا میگذارید در ردیف زنها و بچهها و با خود نمیبرید؟ فرمود: اما تَرْضی انْ تَکونَ یا: انْتَ مِنّی بِمَنْزِلَةِ هارونَ مِنْ موسی الّا ا نَّهُ لا نَبِی بَعْدی (میخواست بگوید من تو را به عنوان جانشین خود گذاشتم نه اینکه تو را در مدینه رها کرده و رفته باشم) یعنی هر نسبتی که هارون به موسی داشت تو با من داری به استثنای نبوت. ما وقتی به قرآن مراجعه میکنیم تا ببینیم چه نسبتی میان هارون و موسی هست میبینیم در یک جا قرآن نقل میکند که موسی در ابتدای کار خود از خدا چنین خواست:

رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی. وَ یسِّرْ لِی أَمْرِی. وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی. یفْقَهُوا قَوْلِی. (تا اینجایش محل شاهد ما نیست) وَ اجْعَلْ لِی وَزِیراً مِنْ أَهْلِی (وزیر اصلًا یعنی کمک. وِزْر یعنی سنگینی، وزیر یعنی کسی که مقداری از سنگینی را متحمل میشود. این اصطلاح معروف هم که بعد پیدا شده به اعتبار این است که وزیر معاون پادشاه بوده است.) برای من کمک و همراهی از خاندانم تعیین کن. پیشنهاد هم


[1]. ما در سال گذشته به خیبر رفتیم و هیچ نمیدانستیم که بین مدینه تا خیبر و بین مدینه تا تبوک اینقدر فاصله است. از مدینه تا تبوک در جاده شوسه و مستقیم درست صد فرسخ یعنی ششصد کیلومتر است و شاید در آن جادههای قدیم بیشتر هم بوده و از مدینه تا خیبر شصت فرسخ است. واقعاً تعجب کردیم که این چه قدرت و همتی بوده است که با وسایل آن روز این راه را طی کردهاند.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 748
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست