responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 745

سراغ ادبا. میبینیم در هر قرنی همه ادبا این موضوع را منعکس کردهاند. معلوم میشود که این، در زمان آنها فکر موجودی بوده است. عبقات نیز گاهی برای یک حدیث یک کتاب نوشته است که در آن، راویان آن حدیث را ذکر کرده و اینکه آیا این راوی درست است یا نادرست، فلان کس گفته درست است و ... یک شاخه درخت پرشجری درست کرده که اصلًا انسان حیرت میکند از اینهمه تتبّعی که این مرد داشته است.

یکی دیگر جملهای است که باز از پیغمبر نقل کردهاند که خطاب به علی علیه السلام فرمود: انْتَ الْخَلیفَةُ بَعْدی [1]. غیر از این دو جمله، جملات دیگری نیز هست. متأسفانه دو هفته پیش که از اینجا میرفتم، یادداشتهایم راجع به امامت را گم کردم. در آنجا این احادیث را یادداشت کرده بودم.

اجمالًا کتابهایش را میدانم ولی خصوصیاتش یادم نیست.

سیره ابن هشام کتابی است که در قرن دوم نوشته شده. خود ابن هشام ظاهراً در قرن سوم است ولی اصل سیره از ابن اسحق است که در اوایل قرن دوم میزیسته و ابن هشام کتاب او را تلخیص و تهذیب کرده است. از کتبی است که مورد اعتماد اهل تسنن است. در آنجا دو قضیه را نقل میکند که این کتاب (تجرید) نقل نکرده ولی چون مضمون همین مضمون است من نقل میکنم.

داستان یوم الانذار

یکی مربوط به داستان یومالانذار است که در اوایل بعثت پیغمبر اکرم آیه آمد: وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَک الْأَقْرَبِینَ [2] خویشاوندان نزدیکت را انذار و اعلام خطر کن. هنوز پیغمبر اکرم اعلام دعوت عمومی به آن معنا نکرده بودند. میدانیم در آن هنگام علی علیه السلام بچهای بوده در خانه پیغمبر. (علی علیه السلام از کودکی در خانه پیغمبر بودند که آن هم داستانی دارد.) رسول اکرم به علی علیه السلام فرمود غذایی ترتیب بده و بنیهاشم و بنی عبدالمطّلب را دعوت کن. علی علیه السلام هم غذایی از گوشت درست کرد و مقداری شیر نیز تهیه کرد که آنها بعد از غذا خوردند. پیغمبر اکرم اعلام دعوت کرد و فرمود: من پیغمبر خدا هستم و از جانب خدا مبعوثم. من مأمورم که ابتدا شما را دعوت کنم و اگر سخن مرا بپذیرید سعادت دنیا و آخرت نصیب شما خواهد شد. ابولهب که عموی پیغمبر بود تا این جمله را شنید عصبانی و ناراحت شد و گفت: تو ما را دعوت کردی برای اینکه چنین مزخرفی را به ما بگویی؟! جار و جنجال راه انداخت و جلسه را بهم زد. پیغمبر اکرم برای بار دوم به علی علیه السلام دستور تشکیل جلسه را داد. خود امیرالمؤمنین که راوی هم هست میفرماید که اینها حدود


[1]. بحار، ج 39/ ص 352، روایت 26، با این عبارت: ا نْتَ الْخَلیفَةُ فی امَّتی.

[2]. شعراء/ 214.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 745
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست