responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 721

سیاسی و اجتماعی را میگوید یا امامت به معنی مرجعیت دینی و حتی امامت به معنی ولایت معنوی را هم میگوید؟ از این که فارغ شدیم باید وارد بحث امامت در سنت بشویم، ببینیم که در سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله راجع به امامت چه آمده؟ بعد مسأله را از نظر عقلی تجزیه و تحلیل کنیم که عقل در هریک از سه مرحله امامت چه چیز را قبول میکند؟ آیا میگوید از نظر رهبری اجتماعی حق با اهل تسنن است و جانشین پیغمبر صلی الله علیه و آله باید به وسیله شورای مردم انتخاب شود یا اینکه پیغمبر جانشین خود را تعیین کرده است؟ همین طور در آن دوتای دیگر عقل چه میگوید؟

حدیثی در باب امامت

قبل از ذکر آیات قرآن در باب امامت، حدیث معروفی را برایتان عرض میکنم که آن را، هم شیعه روایت کرده است و هم سنی. معمولًا حدیثی را که مورد اتفاق شیعه و سنی باشد، نمیشود کوچک شمرد زیرا وقتی هر دو فریق از دو طریق روایت میکنند، تقریباً نشاندهنده این است که پیغمبر اکرم یا امام قطعاً این مطلب را فرموده است. البته عبارتها کمی با هم فرق میکنند ولی مضمون آنها تقریباً یکی است. این حدیث را ما شیعیان اغلب به این عبارت نقل میکنیم: مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ امامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلِیةً [1] هرکس بمیرد و پیشوای زمان خود را نشناسد، مرده است از نوع مردن زمان جاهلیت. این، تعبیر خیلی شدیدی است چون در زمان جاهلیت مردم اصلًا مشرک بودند و حتی توحید و نبوت هم نداشتند. این حدیث در کتب شیعه زیاد آمده و با اصول شیعه هم صددرصد قابل انطباق است. در کافی که معتبرترین کتاب حدیث شیعه میباشد، این حدیث هست. عمده این است که این حدیث در کتابهای اهل تسنن هم هست. آنها در روایتی به این عبارت نقل کردهاند: مَنْ ماتَ بِغَیرِ امامٍ ماتَ میتَةً جاهِلِیةً [2] هرکس بدون امام بمیرد، مانند این است که در جاهلیت مرده است. عبارت دیگری که نقل کردهاند این است: مَنْ ماتَ وَ لَیسَ فی عُنُقِهِ بَیعَةٌ ماتَ میتَةً جاهِلِیةً آن که بمیرد و در گردن او بیعت یک امام نباشد، مردنش از نوع مردن جاهلیت است. به عبارتی هم که شیعه نقل میکند، سنّیها زیاد نقل کردهاند. عبارت دیگر: مَنْ ماتَ وَ لا امامَ لَهُ ماتَ میتَةً جاهِلِیةً. این عبارتها خیلی زیاد است و نشاندهنده اهتمام زیاد پیغمبر اکرم به مسأله امامت است.

کسانی که امامت را تنها به معنی رهبری اجتماعی میدانند، میگویند ببینید پیغمبر اکرم به مسأله رهبری تا کجا اهمیت داده که معتقد شده است اگر امت رهبر و پیشوا نداشته باشد، اصلًا مردنش مردن جاهلی است، برای اینکه صحیح تفسیر کردن و صحیح اجرا کردن دستورات اسلامی


[1]. دلائل الصّدق، ص 6 و 13.

[2]. مسند احمد.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 721
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست