responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 67

نقد کتاب « راه طی شده »

چون مطلب، هم علمی و هم دینی است و برای اینکه آقایان کاملا توجه کنند، من از یکی از کتابهایی که در این زمینه مطلب نوشته، مطالبی یادداشت کردهام، و چون به نظر من اشتباهی در آنجا بود، خواستم آن اشتباه را تذکر بدهم که لااقل دیگران این گونه اشتباه نکنند؛ چون اگر مطلب را مثل این کتاب بیان کنیم، نه تنها جوابی به مادیین ندادهایم، بلکه ابزاری هم به دست مادیین دادهایم و ای بسا افرادی که خیال کنند منطق الهیون این است و بگویند اگر این طور است پس درست نیست.

در کتاب راه طی شده [1] فصلی دارد تحت عنوان «توحید». در آن فصل، اول اشاره خیلی مختصری دارد به تاریخ توحید و در واقع تاریخ ادیان، که مثلا بشر از اول حالت دینیاش چه بوده است و آیا اول بتپرست بوده یا نه، که ما عجالتا به آن حرفها کاری نداریم. بحث بسیار مختصری هم در تاریخ علم و فلسفه میکنند تا مطلب را میرسانند به قرون جدید و تحولی که در قرون جدید پیش آمد و اینکه این تحول چگونه با دین تصادم کرد و ضربه به دین زد؛ میرسد به اینجا:

«خلاصه آنکه علم ضربه بزرگی بر پیکر دین زد». بعد میگویند:

اما کدام دین؟ دین کشیشها و آخوندها، دین تحریف شده کسانی که طبیعتی و ماوراء طبیعتی قائلند، آنها که دین را ممزوج با افکار قدیمی و تابع علوم و فلسفه غلط یونان نمودهاند.

تا آنجا که میگویند:

اینها نگرانی ندارد، زیرا همین علم که به اینها ضربه زد، به آن چیزی که اساس دین بود ضربه که نزد سهل است، تقویت و تأیید کرد، که خود توحید باشد.

البته ما هم این آخری را قبول داریم؛ علم به اساس دین که توحید است نه تنها ضربه نزد، بلکه آن را تأیید کرد (همین راهی که عرض کردم)؛ منتها ایشان این را طوری تقریر میکنند که همان مسأله علت فاعلی میشود. حالا از نظر نویسنده علم چگونه توحید را تأیید کرده؟ به این بیان:


[1]. [از مهندس مهدی بازرگان]

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 67
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست