responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 554

باز درباره یک عده دیگر میگوید: الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکةُ طَیبِینَ یقُولُونَ سَلامٌ عَلَیکمْ [1] آنهایی که در حالی که پاکیزه هستند ملائکه آنها را تحویل میگیرند، ملائکه به آنها درود میفرستند.

این هم یک سلسله آیات که مذاکرات و مکالماتی را که میان ملائکه و اموات بلافاصله بعد از مردن است بیان میکند. آیات دیگری هم در این زمینه وجود دارد.

آیاتی که راجع به اشخاص است

آیات دیگری هم در این زمینه داریم که راجع به فرد و شخص است و سرگذشت است، ولی از این سرگذشت معلوم میشود که قرآن حیاتی بعد از مردن و قبل از قیامت قائل است. یکی از این اشخاص مؤمن آلیاسین است که داستانش در سوره یس آمده است. قرآن نقل میکند که دو رسول به قریهای [2] فرستاده شد و بعد [خدا] سومی را در تأیید آنها فرستاد. در این میان مردی پیدا میشود که به آنها ایمان میآورد و رسالتشان را تبلیغ میکند.

چون [سرگذشت این مؤمن] در سوره یس ذکر شده، اسم او مؤمن آلیاسین شده است. قرآن نمیگوید مؤمن آلیاسین، میگوید: رَجُلٌ مِنْ اقْصَی الْمَدینَةِ. درباره مؤمن آل فرعون میگوید «مؤمن آل فرعون»؛ به قیاس آن، این را هم گفتهاند مؤمن آلیاسین و الّا در قرآن کلمه مؤمن آلیاسین نداریم.

وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یسْعی قالَ یا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ [3]، تا آنجا که او میمیرد. (البته قرآن نه اسم موت میآورد و نه اسم قتل، ولی تفاسیر میگویند به چه وضعی او را کشتند، به هرحال در بحث ما دخالت ندارد.) قرآن میگوید: قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ به او گفته شد وارد بهشت شو! قالَ یا لَیتَ قَوْمِی یعْلَمُونَ. بِما غَفَرَ لِی رَبِّی وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُکرَمِینَ [4] آن وقتی که خودش را در مقابل آن سعادتها دید، گفت: ای کاش قوم من میدانستند که من الآن در چه وضعی هستم و خدا چگونه از گناهان گذشته من درگذشت و چگونه مرا مُکرَم و مورد احترام ساخت.

این آیه این طور حکایت میکند که این [شخص مؤمن] مُرد و بعد از مردن او را داخل در یک نوع بهشت کردند [5]؛ او در آنجا به فکر مردم این دنیا بود و میگفت «ای کاش آنها این را


[1]. نحل/ 32.

[2]. قرآن فقط میگوید «قریه»؛ میگویند شهر انطاکیه بوده، رسولان از فلسطین میروند انطاکیه. انطاکیه جزء رومقدیم بوده است و حالا جزء ترکیه است.

[3]. یس/ 20.

[4]. یس/ 26 و 27.

[5]. بهشت انواعی دارد: بهشت عالم برزخ و غیر عالم برزخ. اگر [حیات پس از مرگ] را از قرآن استفاده کردهایم، این مطلب را هم استفاده میکنیم.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 554
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست