responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 49

بدعتگذاران قرون [1] میتوان به طور صریح اشخاصی را یافت که مملو از عالیترین احساسات این مذهب بوده و در احوال مختلف مورد احترام معاصرین خویش قرار گرفتهاند.

حال اگر این مذهب، تصور صحیحی از خدا و عالم لاهوت به دست نمیدهد [2]، چگونه و به چه وسیله به دیگران تبلیغ میشود؟ به نظر من این مهمترین وظیفه هنر و علم است که این حس را برانگیزد و آن را در وجود آنها که صلاحیت دارند، زنده نگاه دارد.

ما اینها را نقل کردیم برای اینکه لااقل معلوم باشد در دنیای قدیم و جدید، چنین نظریه و فکری هست که در وجود انسان یک احساس اصیل نسبت به خدا وجود دارد.

تقویت حس خداجویی

راجع به این احساس (یعنی مذهب از آن جهت که احساس است) چه باید کرد؟ راه بسیار خوبش همین است که آقای اینشتین نشان داده. کار علم و هنر این است که این احساس را تحریک کنند.

این دیگر درس نیست، بلکه مثل حس هنر است در انسان. حس هنر و حس زیبایی در هر کسی هست، ولی باید آن را با نشان دادن مظاهر هنر و آشنا کردن انسان با مظاهر زیبایی تقویت کرد.

عبادات همین حس (حس مذهبی) را تقویت میکند و مسلّم اگر بشر هر راه دیگری را طی کند، از این راه بینیاز نیست؛ یعنی درست است که آن راهها عقل انسان را اقناع میکند، ولی چیزی که عملا انسان را موحد میکند این حس است، به شرط اینکه انسان آن را پرورش بدهد. به موجب این حس است که اگر انسان عبادت را با شرایطش [3] انجام بدهد از عمق باطنش به لرزه و حرکت درمیآید.

این حرفهایی که زیاد شنیدهاید که میگویند «برو دلت را صاف کن، قلبت را تصفیه کن تا خدا را بشناسی، صفای نفس ایجاد کن» مفهوم صحیحش همین است؛ یعنی در وجود تو چنین تمایل اصیلی وجود دارد، برو این را تقویت کن و موانعش را برطرف کن. این میل، به سوی بالاست و


[1]. یعنی کسانی که کلیسا آنها را منحرف میداند، ولی آنها موحد واقعی بودند.

[2]. باز به کلیسا میزند.

[3]. مثلا صبح خیلی زود، لااقل اول طلوع صبح، در وقتی که استراحت کرده و خلوت است و شواغل و موانعِدیگر مزاحم نیست، بیدار شود و با حال خلوص نیت و با توجه و حضور قلبی دو رکعت نماز بخواند، بلکه یک سبحان ربّی العظیم و بحمده یا یک سبحان ربّی الاعلی و بحمده بگوید.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 49
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست