responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 486

پیغمبر برگرداندهاند یعنی گفتهاند از مثل این پیغمبری چنین چیزی [عجیب است،] یعنی توجه کنید که این وابسته به یک محیط علمی فکری نیست که در دنباله سیری که وجود داشته است یک ابتکار تازهای آورده باشد؛ محیطی فوقالعاده منحط بوده، محیطی که بویی از این نوع اندیشه در آنجا وجود نداشته است، و شخصی که در همین محیط منحط هم از همان حدود فرهنگ ناقص و ضعیف این محیط- که لااقل اطلاع خیلی سادهای برخواندن و نوشتن بوده- بیبهره بوده است. این توجیهی ندارد جز اینکه بگوییم این گونه اندیشه از افقی بالاتر از افق شخصی پیغمبر یعنی یک شخصیت انسانی آمده است و او از آن جهت که انسانی است مثل همه انسانها نمیتوانسته چنین باشد.

این جنبههای معنوی- همان طور که قبلا عرض کردم- قسمتهای مختلف است و بعضی از این قسمتها را باید ما همین قدر راهنمایی کنیم و برخی از آقایان که بهتر از ما میتوانند بیان کنند بروند مطالعه کنند و بعد در اینجا بیان نمایند. ما آن قسمتهایی را که تا حدودی فهمیدهایم و میتوانیم بیان کنیم عرض میکنیم.

قرآن و « منطق »

یکی از آنها مسائل مربوط به منطق است. همه میدانیم که در دو هزار و سیصد سال پیش منطقی تدوین شد که آن را «منطق ارسطو» مینامند و امروز به آن «منطق صورت» میگویند، و منطقی بعدها در قرون جدیده پیدا شد که آن را «منطق ماده» میگویند؛ نه منطق مادی، منطق ماده در مقابل منطق صورت.

دانشمندان به این مطلب پی بردهاند که بشر وقتی که فکر میکند، فکر کردن عبارت است از اینکه یک سلسله مواد فکری در مغز انسان جمع میشود (حالا ظرف خود فکر، آن که ما میگوییم اندیشه، مغز است یا ماورای مغز، هر طور میخواهد باشد، فعلا به بحث ما مربوط نیست)، موادی در اندیشه انسان جمع میشود، بعد ذهن روی آن مواد عمل میکند یعنی آنها را تحلیل و ترکیب میکند، از مجموع آن مواد یک امر جدید استکشاف میکند. این را در مسائل ریاضی که در حدود ضعیفش حتی من هم میتوانم قضاوت کنم و شما آقایان بهتر و بیشتر، [میتوان دریافت.] مثلا وقتی میخواهند یک قضیه هندسی را اثبات کنند، آن نتیجه و مدعا مجهول است، بعد میآیند صغری و کبری میچینند، مقدماتی که قبلا به اثبات رسیده یا جزء اصول متعارفه است و از اول فرض کردهاند که صحیح است آنها را میآورند، درست مثل یک پدر و مادر که با یکدیگر ازدواج میکنند و از ازدواج آنها یک بچه پیدا میشود. این مقدمات را در ذهن با یکدیگر ترکیب میکنند، میگویند این چنین است، این چنین است، پس وقتی که این چنین باشد و این چنین، آن یکی هم

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 486
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست