responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 475

لَصادِقٌ. وَ إِنَّ الدِّینَ لَواقِعٌ [1].

قسمهای پی در پی با سجعهای خیلی کوتاه؛ ولی پشت سرش میبینید که عذاب پروردگار را ذکر میکند: قسم به این حقیقت، قسم به آن حقیقت [2] که جزای پروردگار حقیقت دارد و وعدههایی که برای آینده به شما داده شده است همه آنها واقع است و همه آنها امرِ شدنی است.

پس آهنگپذیری هم خود یک مطلبی است درباره قرآن مجید و خیلی عجیب هم هست. باز همین آقای طه حسین در این زمینه یک حرف خوبی میزند، میگوید از زمانی که رادیو پیدا شد، طرفداران کتابهای دینی و مذهبی و کتابهای ادبی- که طرفداران زیادی دارند، خواه تعصب داشته باشند و خواه نداشته باشند- علاقهمندند که اینها را به وسیله رادیوها پخش کنند و به گوشها برسانند. نه هیچ کتاب مذهبی در این جهت به پای قرآن رسیده است و نه هیچ کتاب ادبی توانسته است جای قرآن را در این جهت بگیرد. عبارتش این است:

پس از اختراع رادیو، پخش قرآن به وسیله خوانندگان خوشآواز در کشورهای اسلامی و کشورهای بیگانهای که به منظورهای سیاسی و غیر سیاسی برای مسلمین برنامهای دارند فراوان گردید. اکنون قرآن در رادیوهای اروپا و آمریکا بیشتر برای آنکه شنوندگان از آواز خوانندگان لذت برند خوانده میشود [3] لکن بسیاری از شنوندگان، آن را در درجه اول برای خودش و ثانیا به خاطر آوازهایی که در تلاوت آن است و طربی که در شنوندگان پدید میآورد میشنوند. گاه بعضی قسمتهای ادبی از زبانهای زنده در رادیو پخش میشود لکن هرگز پخش آنها مانند قرآن پیوسته و منظم نیست [4].

حلاوت قرآن

موضوع دیگر مسأله حلاوت قرآن است یعنی شیرینی و تناسبش با ذائقه انسان به طوری که سیر ناشدنی است. هیچ توجه کردهاید که در اسلام اصلا نفس تلاوت قرآن یعنی همان خواندن


[1]. ذاریات/ 1- 6.

[2]. اغلب هم به این حقایق کوْنی قسم میخورد، که البته خود آن هم یک رمزی دارد. میخواهد با توجه به اینهاآن مطلب را ثابت کند.

[3]. یعنی به جنبه موسیقیاش کار دارند نه به جنبه دیگرش، ولی همان هم برای ما موضوع است و مطلوب.

[4]. آنهایی هم که روی منظورهای دیگری پخش میکنند باز بالاخره دلیل بر مشتریهای آن است، دلیل بر این است که این برنامه مستمع دارد. اگر مستمع نمیداشت این قدر پخش نمیشد.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 475
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست