responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 463

آن یک سطر است. پس در واقع مثل این است که فرموده باشد شما هم یک سطر اینچنین بیاورید.

باز هم در قرآن آیاتی که دلالت میکند بر این مطلب که به اصطلاح متکلمین تحدّی شده است به قرآن، [وجود دارد.] «تَحَدّی» یعنی به مبارزه طلبیدن و تعجیز کردن مردم به این که کسی قادر نیست. میگویند «تحدی کرده به این» یعنی این را که آورده است، به مبارزه طلبیده و مدعی شده است که مانند این را بشر نمیتواند بیاورد و هر کس میتواند بیاورد این گوی و این میدان. و باز این که تاریخ نشان میدهد که همین مطلب به همین معنی و مفهوم، مخالفان اسلام را در صدر اسلام و دورههای بعد برانگیخت که مثلش را بسازند و خیلی هم کوشش داشتهاند و نتوانستهاند، یک امر تقریبا مسلّم و قطعی است که البته ما نمیخواهیم روی آن زیاد تکیه کرده باشیم، فقط میخواهیم این مطلب را عرض کرده باشیم که این یک مسألهای است که از نظر تاریخی برای مخالفین اسلام مطرح بوده است و حتی جریانهایی که در صدر اسلام در همین زمینه معارضهطلبی و مبارزهطلبی قرآن بوده، در خود قرآن کم و بیش منعکس شده است و اصلا پیغمبر ما آن ابزار و وسیلهای که داشت که مردم را به این وسیله جذب میکرد و مخالفین را میکوبید فقط و فقط قرآن بود.

اگر کسی در تاریخ سایر پیغمبران و اقوامشان دقت کند میبیند که عللی که امتها به پیغمبرهایی گرایش پیدا کردهاند خیلی مختلف است ولی در اسلام وقتی نگاه میکنیم میبینیم عامل و ابزار قرآن بوده، که در این زمینه تاریخچههای زیادی هست، که لزومی ندارد روی آنها یک یک بحث کنیم. همین که قرآن را سحر و جادو میخواندند و میگفتند این سحر و جادوست، یعنی به این شکل تکذیب میکردند، به قول صادق رافعی [1] همین تکذیب اینها نوعی تصدیق ضمنی است؛ یعنی نمیگفتند این حرفها چیست، اینها که چیزی نیست، ولی وقتی میخواستند بگویند این در عین حال یک چیزی است، ضمنا آن جنبه فوقالعادگی و تأثیر فوقالعادهاش را، آن ربایندگی و قوه جاذبهاش را تصدیق میکردند، منتها میگفتند این یک نوع جادوست؛ هرچه هست طلسمی، جادویی، چیزی در آن هست که این جور جلب و جذب میکند.

داستان قرآن درباره ولید بن مغیره

خود قرآن داستانی از یکی از آنها یعنی ولید بن مغیره مخزومی- که از رؤسای قریش و عموی ابوجهل معروف و پدر خالد ولید معروف است- نقل میکند. وی مردی بسیار متشخص بود، هم


[1]. وی کتابی نوشته در اعجاز قرآن که مرحوم ابن الدین آن را ترجمه کرده است و کتاب خوب و نافعی است اگرچه علمی و فنی است.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 463
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست