responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 450

ماهیت ادعای قرآن

ما اول باید در ماهیت ادعای خود قرآن به بررسی بپردازیم بعد دنبال دلیلش برویم؛ یعنی اول باید ماهیت دعوا را طرح کنیم، بعد برویم دنبال دلیلش. اولین مطلبی که در ماهیت این دعواست همین است که آیا مسأله معجز بودن قرآن را بعد مسلمین استنباط کردهاند و درآوردهاند و فکر کردهاند یا در خود قرآن هم این مسأله مطرح است که قرآن معجزه است؟ گفتیم بله، در خود قرآن این مسأله مطرح است، خیلی به وضوح هم مطرح است. یکی همین آیهای بود که الآن برای شما قرائت کردم:

«قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً».

حال، آیا قرآن که ادعا کرده است معجزه است مجموعش را ادعا کرده است معجزه است یا قسمتش را هم ادعا کرده معجزه است؟ یعنی آیا ادعا کرده است کتابی به اندازه قرآن نمیشود آورد که مثل قرآن باشد یا خواسته بگوید به اندازه قسمتی از قرآن هم نمیشود آورد، یعنی به اندازه یک سوره از سورههای قرآن هم نمیشود آورد؟ این دومی هم هست. قرآن در آیاتی صریحا میفرماید یک سوره هم مثل این قرآن نمیتوانید بیاورید. در بعضی جاها دارد که ده سوره؛ شما که میگویید این قرآن افتراء است ده تا سوره هم شما بیاورید. در یک جا میگوید یک سوره شما بیاورید. این آیات را هم بخوانیم برای اینکه ماهیت دعوای قرآن روشن بشود.

در سوره هود آیه 13 میفرماید:«أَمْ یقُولُونَ افْتَراهُ» آیا اینها میگویند که این افتراست، این سخن را به خدا بسته است و میگوید سخن خداست و حال آنکه سخن خدا نیست؟ «قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ» شما هم ده تا سوره مثل همین بیاورید از همین افتراها «وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ» نگویید هنر ما نمیرسد؛ هر کسی هم که دلتان میخواهد دعوت به همکاری کنید که در مقابل خدا چنین سورههایی بیاورند «إِنْ کنْتُمْ صادِقِینَ» اگر راست میگویید در این ادعای خودتان؛ یعنی اگر واقعا شما که میگویید این افتراست همین را روی عقیده میگویید. قرآن با کلمه «إِنْ کنْتُمْ صادِقِینَ» میخواهد بگوید این حرفی که اینها میگویند روی عقیده نمیگویند، عقیده ندارند به افترا بودن قرآن؛ چون نمیخواهند زیر بار بروند و چون عناد دارند این ادعا را میکنند.

در سوره یونس آیه 38 میفرماید:«أَمْ یقُولُونَ افْتَراهُ» آیا اینها میگویند این افتراست؟ «قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ» ده تا سوره هم نمیگوییم، بگو یک سوره مثلش بیاورید (سوره هم که میگوید، میدانید در قرآن کوچک و بزرگ دارد؛ سوره «إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ» هم یک سوره است، سوره «إِنَّا أَعْطَیناک الْکوْثَرَ» هم یک سوره است)، شما فقط یک سوره مانند این بیاورید کافی است. اینجا هم باز میفرماید:«وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ» نمیگویم خودتان تنها بیاورید، هر کس را هم

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 450
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست