responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 449

مزایای قرآن بر معجزات دیگر

1. از نوع سخن بودن

البته این جهت هم هست که اگر بتوانیم مدعای خود قرآن را ثابت کنیم، آنوقت مزیت این معجزه بر همه معجزات دیگر روشن است از دو جهت: یکی اینکه از نوع سخن است یعنی یک چیزی است که خودش مبین یک فکر و یک روح است و یک سلسله مطالب است؛ چون به اندازهای که سخن، گوینده را نشان میدهد یعنی فاعل خودش را نشان میدهد هیچ کار دیگری، کننده را نشان نمیدهد. این مقدمه را عرض بکنم:

هر کاری، کننده خودش را نشان میدهد. مثلا یک ساختمان مهندس خود را نشان میدهد، آینهای است که تا حدود زیادی مشخصات روحی آن مهندس را نشان میدهد. یک قالی هم آن روح بافنده خودش را نشان میدهد. اگر عصایی تبدیل به اژدها میشود باز روح آن کننده را نشان میدهد. ولی همه اینها تا حدود زیادی ابهام دارند یعنی آن طوری که سخن میتواند گوینده و فاعل خودش را نشان بدهد هیچ کار دیگری نشان نمیدهد و ما که همدیگر را میشناسیم وقتی با معاشرین خودمان مینشینیم گویا تمام روحیه آنها پیش ما مجسم است، تا بگویند آقای مهندس فلان، آقای دکتر فلان، یک روحیه خاصی در نظر ما مجسم میشود که اگر بخواهیم روحیه او را تشریح کنیم یک کتاب مینویسیم. اگر از ما بپرسند شما از کجا او را میشناسید؟ بیشترین چیزی که او را به ما میشناساند سخنانی است که ما از او شنیده و دیدهایم.

2. قابلیت بقا

مزیت دیگری که در این جهت [برای قرآن] هست قابلیت بقای آن است. هیچ اثری به اندازه سخن قابل بقا نیست و سرّ اینکه معجزه اصلی خاتمالانبیاء از نوع سخن انتخاب شده است این است که این دین، دین خاتم است و دینی است که باید برای همیشه باقی بماند و باید جاویدان بماند و یگانه اثری که میتواند به طور جاویدان و دستنخورده باقی بماند سخن است، غیر از سخن چیست؟ از آن معجزاتی که برای پیغمبران دیگر ذکر میکنند فرض کنید مردهای را زنده کنند؛ این یک حادثهای است که در یک لحظه واقع میشود و عده محدودی آن را مشاهده میکنند، بعد دیگران باید به نقل بشنوند، برایشان نقل کنند که در یک روزی چنین حادثهای واقع شد. و یا هر اثر دیگری. یک ساختمان هم- اگر فرض کنیم معجزه را در ساختمان هم بتوان قائل شد- باز همین طور است. یک چیزی که به طبع خودش میتواند برای همیشه باقی بماند، سخن است.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 449
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست