responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 421

در عمل معجزه هیچ فرقی ندارد، فقط به دست او [انجام میشود،] مثل یک خیمه شب بازی است و یک ظاهر است! پس خود قرآن هم این مسأله را تعلیل و توجیه میکند به نحوی از علم.

غرض ما این است که مسأله درمانهای روانی و مسأله خواب مصنوعی و مخصوصا مسأله کشف شعور باطن که اصلا معلوم شد دستگاه دیگری ماوراء دستگاه اندیشه ظاهری در بشر هست [1] که در خواب مصنوعی فردی را تلقین میکنند بعد بیدار میشود یادش نیست که چنین حرفی را کسی به او گفته است ولی تمام دستورها را بیچون و چرا سر وقت انجام میدهد [اینها توجیه معجزه را آسان میکند.]

گوستاو لوبون و خواب مصنوعی

گوستاو لوبون با اینکه افکار مادی دارد ولی این جهت را تصدیق کرده؛ میگوید در جلسهای دختری را تنویم [2] کرده بودند. من خودم اقتراح کردم. گفتند هر چه که ما اینجا به او دستور بدهیم او بعد اجرا خواهد کرد. گفتم به او بگویید که در فلان روز فلان ساعت در فلان محل بیاید به ملاقات من. به او القاء کردند. بعد از مدتی که از قضیه گذشت من نامهای از او دریافت کردم، دیدم برای عمل خودش یک توجیهات منطقی هم درست کرده که «آقای دکتر! نظر به اینکه شما چنین و چنان هستید و من چنین احتیاجی دارم میل دارم شما را ملاقات کنم و نظر به اینکه چنین و چنان است وقت دیگری ندارم، فلان وقت باشد، و خواهش میکنم محلش را هم فلان جا قرار بدهید».

تمام آنچه که ما در باطن شعور او القاء کرده بودیم بعد بیرون میآمد و به شعور ظاهر فرمان میداد و شعور ظاهرش برای آن توجیه درست میکرد و میگفت.

مطلب دیگر که آقای کاظمزاده میگوید و حرف درستی هم هست این است که انسان وقتی که میخوابد اگر تصمیم بگیرد در یک ساعت معین بیدار شود [سر همان ساعت بیدار میشود] که معمولا هم میگویند اگر شما آیه «قل انما» را بخوانید و قصد کنید سر ساعت معین بیدار شوید سر همان ساعت بیدار میشوید. بعد میگوید که من همیشه این را امتحان کردهام و از آن نتیجه گرفتهام و بدون تخلف این جور بوده. میگوید این چیست؟ شعور ظاهر ما که خواب است، این شعور باطن ماست که بیدار است و ما را سر موعد و سر ساعت بیدار میکند. و میگوید از همه عجیبتر این است که مثل اینکه یک ساعتی هم نزد شعور باطن گذاشتهاند که حرکت آن ساعت را میبیند و سر لحظه ما را بیدار میکند. کشف نیروی شعور باطن- که کاظمزاده بالخصوص بر این نیرو خیلی


[1]. این را دیگر هیچ کس انکار نمیکند.

[2]. [خواب کردن.]

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 421
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست