responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 420

میخواهم بگویم که وجود چنین نیروهایی حکایت میکند از همان اصلی که ما از آقای طباطبائی نقل کردیم که: اگر در بشر ایمان به چیزی پیدا شود، اگر اراده به چیزی پیدا شود، خیلی کارهای خارقالعاده میتواند انجام بدهد، منتها اینکه شما میبینید در حال خواب مصنوعی، انسان این کار را میکند و در شعور ظاهر نمیکند، چون شعور ظاهر ما تابع این قوانین ظاهری است که ما میبینیم. ما با شعور ظاهر نمیتوانیم به چیزی ایمان پیدا کنیم و آن را باور کنیم، این است که آن کار را نمیکنیم. تا شعور ظاهر هست نمیشود. شعور ظاهر را که آن القاء کننده از ما میگیرد، هرچه که القاء کند بدون چون و چرا میپذیریم یعنی بدون چون و چرا باور و یقین میکنیم، چون یقین و باور میکنیم انجام هم میدهیم. آنوقت افرادی که شعور ظاهرشان هم به همان اندازه شعور باطن به حقیقتی ایمان پیدا کند و معتقد شود و یقین پیدا کند، دیگر مانع و رادعی [در مقابل آنها نخواهد بود؛] البته نمیخواهم بگویم هیچ چیزی، شاید بعضی موانع باشد ولی خیلی از سدهایی را که پیش روی او وجود دارد میشکند.

شاهدی از قرآن

خود قرآن هم این قضیه را تعلیل به یک نوع علم میکند که مسلّم آن علم از این نوع علم نیست که [شخص] قاعده و قانونی را بداند و بعد بخواهد روی آن عمل کند، ولی به هر حال [ناشی از] یک نوع علم و ایمان میداند. قرآن کریم در داستان آن مردی که تخت ملکه سبا را در طرفةالعینی از یمن آورد به فلسطین، این طور نقل میکند که سلیمان به کسانی که اطرافش بودند از جن و انس گفت:«أَیکمْ یأْتِینِی بِعَرْشِها قَبْلَ أَنْ یأْتُونِی مُسْلِمِینَ» چه کسی قبل از اینکه خود آنها بیایند و تسلیم ما بشوند تخت او را اینجا حاضر میکند؟ «قالَ عِفْرِیتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیک بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِک» [پلیدی از جن] گفت من آورنده آن هستم پیش از آنکه این مجلس بهم بخورد؛ یعنی در ظرف یکی دو ساعت. این برای سلیمان چیزی نبود و اهمیتی نداشت:«قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکتابِ أَنَا آتِیک بِهِ قَبْلَ أَنْ یرْتَدَّ إِلَیک طَرْفُک» آن کسی که نوعی علم از کتاب محفوظ و از لوح محفوظ داشت، نوعی علم که قابل تعریف برای شما نیست، گفت: پیش از یک چشم به هم زدن حاضرش میکنم.«فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی» [1] سلیمان نگاه کرد دید حاضر است.

این آیه هم دلیل بر این است که این نیروی خارقالعاده در انسان وجود پیدا میکند به موجب علمی که انسان پیدا میکند نه آن طوری که بعضی اشخاص میگویند که انسان [در ایجاد معجزه] هیچکاره است، خدا اینجا یک کاری را میکند؛ آن انسانی که معجزه به دستش ظاهر میشود با ما


[1]. نمل/ 38- 40.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 420
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست