responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 273

شُرور (که مقصود همین بدیها و چیزهایی است که به آدم ضربه میزند) و هم به خیرات و نعمتها؛ هم آن مایه آزمایش و امتحان است و هم این. این جمله خیلی عجیبی است؛ یعنی آن را که شما «خیر» مینامید، صد در صد نباید بگویید خیر است، و آن را که شما «شر» مینامید، صد در صد نباید بگویید شر است؛ خیر بودن واقعی و نهایی خیر، و شر بودن نهایی شر، بستگی دارد به نحوه استفادهای که شما از آن میکنید یا به نحوه برخوردی که با آن میکنید؛ ای بسا چیزی خودش خیر و نعمت است و ما که آن را به شما میدهیم جنبه امتحانی دارد و همین خیر سبب فساد شما بشود؛ شر هم جنبه امتحانی دارد و ای بسا همین شر منشأ صلاح شما بشود. واقعا هم همینطور است، عَسی أَنْ تَکرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ عَسی أَنْ تُحِبُّوا شَیئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکمْ [1].

آزمایش و امتحان

خوب است در اینجا قدری در مورد آزمایش و امتحان توضیح بدهیم. در آزمایشهایی که در مورد انسانها صورت میگیرد سه خصوصیت هست. گاهی به این صورت است که آزمایش کننده میخواهد از این آزمایش چیزی را استفاده کند؛ مثل معلمی که میخواهد وضع شاگردها را به دست بیاورد و خودش هم نمیداند وضع درسی آنها چگونه است؛ میخواهد پرده جهالتی را از جلوی خودش رفع کند، اینها را امتحان میکند تا بفهمد هرکس در چه حدی است.

گاهی برای آزمایش کننده چیزی مجهول نیست، ولی برای خود آزمایششدهها مجهول است. ای بسا خود معلم الآن میداند شاگرد اول کیست، شاگرد دوم کیست، شاگرد سوم کیست و چه کسی باید رفوزه شود، ولی اگر همینطور بگوید او نمرهاش بیست است، او پانزده، او ده، او هشت، همه اعتراض دارند غیر از آن کسی که نمره بیست گرفته، لذا امتحان میکند تا بر خود آنها حقیقت روشن شود.

قسم اول آزمایش درباره خداوند معنی ندارد؛ خداوند هیچوقت بندگانش را به سختیها و شدائد و امتحانات گرفتار نمیکند برای اینکه خودش موضوعی را به دست بیاورد؛ برای خداوند همه چیز معلوم است. قرآن میگوید: وَ ما تَکونُ فِی شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا کنَّا عَلَیکمْ شُهُوداً [2] هیچ جنبشی و هیچ حرکتی نمیکنید مگر اینکه ما شاهد و ناظر هستیم، لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ [3]، فَإِنَّهُ یعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفی [4]، یا در آیات دیگر میفرماید: «آنچه که در خاطر افراد


[1] ...

[2] ...

[3] ...

[4] ...

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 273
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست