responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 131

اشراقات میتواند داشته باشد.

به هر حال خواستیم عرض کنیم که این مطلب نه تنها حرفی است که فلاسفه و علمای قدیم و جدید زدهاند، بلکه مورد تأیید اسلام هم هست و اسلام هم قبول دارد که پارهای از علمها الهامات و اشراقات است.

رؤیا

موضوع دیگری که خواستیم طرح کنیم مسأله رؤیا و خواب دیدن است که جزء مسائل مهم دنیاست. (حتی خود «خوابیدن» هم موضوع مهمی است؛ هنوز کسی نمیتواند صد در صد علل خوابیدن را تشریح کند که چیست. عدهای از روانشناسان برای «خوابیدن» گذشته از علت جسمانی، علت روانی هم ذکر کردهاند. حالا ما با خوابیدن کاری نداریم و موضوع عمده خواب دیدن است.) در اخبار ما هم وارد شده است که خداوند خواب دیدن را برای این در بشر قرار داده است که آیتی از آیات الهی باشد.

راجع به خواب دیدن نظریات مختلفی هست. یک نظریه این است که اصلا خواب دیدن چیزی نیست که قابل توجه باشد؛ انسان در عالم بیداری فکر و شعورش منظم کار میکند و در عالم خواب نامنظم و پرت و پلا و پراکنده، و یک سلسله تخیلات بیمنطق و بیاساس که اصلا شایسته فکر کردن و مطالعه نیست، در عالم خواب برای آدم پیدا میشود. اینها میگویند تمام رؤیاها این طور است.

این نظریه قطعا باطل است. خواب دیدن، حتی همان خوابدیدنهایی که ما آنها را پرت و پلا میدانیم و واقعا هم از یک نظر پرت و پلا هست، آن گونه نیست که کسی خیال کند بیحسابِ بیحساب است، بلکه نظمی و منطقی دارد.

بعدها علما [به این نتیجه] رسیدهاند که همه خواب دیدنها منطق و نظم و حساب خاصی دارد. منتها درباره منطق خواب دیدن باز دو نظریه هست: بعضی میگویند منطق خواب دیدن فقط سوابق روحی و جسمی خود انسان است و آن سوابق روحی یا جسمانی است که خواب دیدن را ایجاد میکند.

ولی نظریه دیگری هست که میگوید خواب دیدن اقسامی دارد: ممکن است وابستگی به حالات بدنی انسان داشته باشد، ممکن است وابستگی به حالات روانی انسان داشته باشد، و ممکن است به هیچ یک از اینها وابستگی نداشته باشد و احیانا در آن، جنبه اشراق و الهام باشد، که اینها خوابهای نادرالوجود است.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 131
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست