responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 440

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله این سنت را برقرار کرد، فرمود هرطور هست وقتی داخل خانه کسی میشوید قبلًا خبر بدهید که آنها خودشان را جمع و جور کنند و تا اجازه نداده و نگفتهاند «بفرمایید» داخل خانه نشوید. منتها فرمود یک کاری کنید که هم فال باشد و هم تماشا. ممکن است وقتی شما میخواهید وارد خانهای بشوید اعلام کنید من میخواهم داخل خانه شوم و به اصطلاح تَنَحنُح کنید. ولی چرا این کار را بکنید؟ ذکر خدا بگویید، مثلًا بگویید «اللَّه اکبر» و یا «سبحان اللَّه». امروز در میان ما معمول است که میگوییم «یا اللَّه» و رسم خوبی هم هست، اگرچه کمکم در فرنگیمآبها «یا اللَّه» گفتن منسوخ شده، ولی باید بدانید که این سنتی است اسلامی.

هم سلام کردن [در میان آنها] منسوخ شده است و هم «یا اللَّه» گفتن، و این چیز عجیبی است.

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله رسمشان همیشه این بود که هیچ خانهای را بدون کسب اجازه داخل نمیشدند و این استیناس را بیشتر از همان راه سلام انجام میدادند.

حتی به خانه دخترش حضرت زهرا (سلام اللَّه علیها) بدون اجازه وارد نمیشد؛ پشت در خانه میایستاد و با صدای بلند فریاد میکرد: السَّلامُ عَلَیکمْ یا اهْلَ الْبَیتِ. اگر جواب میدادند و میگفتند «بفرمایید» داخل میشد و اگر جواب نمیدادند بار دوم صدا میکرد، شاید نشنیده باشند: السَّلامُ عَلَیکمْ یا اهْلَ الْبَیتِ. اگر جواب نمیدادند، احتیاطاً- که نکند نشنیده باشند- بار سوم سلام میکرد، و اگر بار سوم هم جوابی نمیآمد برمیگشت، میگفت: یا نیستند یا وضعشان به گونهای است که مقتضی نیست کسی را بپذیرند و دیگر بدش هم نمیآمد.

ذلِکمْ خَیرٌ لَکمْ لَعَلَّکمْ تَذَکرونَ این برای شما بهتر است و مصلحت شما این است، باشد بعدها متوجه فایده این کار بشوید؛ یعنی عمل کنید، بعد به فایده این کار پی میبرید.

داستان ثَمُرة بن جُندَب

در این زمینه داستانهایی هست که شنیدهاید. داستان سَمُرة بن جُندَب- که آدم بدذاتی بود و بعدها هم در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام و در دوره معاویه خیلی بدذاتی کرد- معروف است. او در زمان پیغمبرخدا صلی الله علیه و آله یک درخت خرما در باغ یکی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله داشت. به حکم این که درخت او در آن زمین بود حق

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 440
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست