responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 124

خودش دارد، عبادت در سرلوحه برنامه پرورشی و تربیتی اسلامی قرار گرفته است و در رأس همه عبادتها نماز است.

ولی البته باید توجه داشت که قرآن مجید نمیگوید نماز میخوانند، بلکه میفرماید: «نماز را بپا میدارند» و فرق است میان نماز خواندن و نماز را بپا داشتن؛ و اصولًا مواردی که در قرآن «نماز خواندن» تعبیر شده است، در مقام مذمّت است؛ یعنی سخن از کسانی بوده که نمازهایشان ایراد داشته است.

اقامه ( بپا داشتن ) نماز چیست؟

بپا داشتن نماز آن است که حق نماز ادا شود، یعنی نماز به صورت یک پیکر بیروح انجام نگردد بلکه نمازی باشد که واقعاً بنده را متوجه خالق و آفریننده خویش سازد؛ و این است معنی «ذکر اللَّه» که در آیه شریفه 14 سوره طه بدان اشاره شده: اقِمِ الصَّلوةَ لِذِکری.

یاد خدا بودن مساوی است با فراموش کردن غیر خدا. اگر انسان ولو مدت کوتاهی با خدا در راز و نیاز باشد و از او استمداد جوید و او را ثنا گوید، او را به اللَّه بودن، رب بودن، رحمن بودن، رحیم بودن، احد بودن، صمد بودن، لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ. وَ لَمْ یکنْ لَهُ کفُواً احَد بودن توصیف کند، عالیترین تأثیرها در نفس او گذاشته میشود و روح انسان آنچنان ساخته میشود که مذهب اسلام میخواهد، و بدون چنین برنامهای امکانپذیر نیست.

وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ ینْفِقونَ. انفاق چیست؟ معنی اینکه «انفاق میکنند» البته این نیست که خودشان را تهیدست و بیچیز میکنند (چنانکه بعضی گمان کردهاند) بلکه یعنی انباشتهشدهها را مصرف میکنند. و ممکن است که انفاق به معنای ازاله باشد، یعنی ازاله نفق و فقر: آنان فقرها و مستمندیها را از بین میبرند.

انفاق رابطه انسان را با جامعهاش مستقر میسازد؛ چنانکه اصل اول، یعنی ایمان به غیب، مربوط به جهانبینی انسان و اصل دوم (اقامه نماز) مربوط به رابطه دائمی انسان با غیب بود.

آیا انفاق اختصاص به مال دارد؟

در این آیه میفرماید: از آنچه که روزی آنها نمودهایم انفاق میکنند. «روزی» معنای

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست