responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 25  صفحه : 65

در ذیل این آیه: انَّ الَّذینَ کفَروا وَ یصُدّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذی جَعَلْناهُ لِلنّاسِ [1] سَواءً الْعاکفُ فیهِ وَ الْبادِ [2]، در حدیث وارد شده که کسی حق ندارد مردم را مانع شود از ورود به مکه به عنوان اینکه اینجا شهر ما و وطن ما و مملکت ماست، و این آیه در وقتی نازل شد که قریش مانع ورود مسلمانان به مکه شدند. و همچنین است آیه 34 انفال: وَ ما لَهُمْ الّا یعَذِّبُهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ یصُدّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ ما کانوا اوْلِیاءَهُ ... علیهذا کعبه و مسجد و بلکه حرم متعلق است به هرکس که اهل توحید و عبادت خدا و بر ملت ابراهیم باشد [3]. مثل این است که از طرف ابراهیم این محل بر اهل توحید و عبادت خدای یگانه وقف شده است ولی وقف نیست، نوعی دیگر از ملکیت است خاص خود که همان ملکیت بینالمللی اسلامی است.

در نهجالبلاغه مولی به قُثَم بن عباس که عامل مکه بود نامه مینویسد:

امّا بَعْدُ، فَاقِمْ لِلنّاسِ الْحَجَ [4] وَ ذَکرْهُمْ بِایامِ اللَّهِ [5] وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَینِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِی وَ عَلِّمِ الْجاهِلَ وَ ذاکرِ الْعالِمَ وَ لایکنْ لَک الَی النّاسِ سَفیرٌ الّا لِسانُک وَ لا حاجِبٌ الّا وَجْهُک ... وَ انْظُرْ الی مَا اجْتَمَعَ عِنْدَک مِنْ مالِ اللَّهِ فَاصْرِفْهُ الی مَنْ قِبَلَک ... وَ مُرْ اهْلَ مَکةَ انْ لایأْخُذوا مِنْ ساکنٍ اجْراً، فَانَّ اللَّهَ سُبْحانَهُ یقولُ: «سَواءً الْعاکفُ فیهِ وَ الْبادِ» فَالْعاکفُ: الْمُقیمُ بِهِ، وَ الْبادی:

الَّذی یحُجُّ الَیهِ مِنْ غَیرِ اهْلِهِ، وَفَّقَنَا اللَّهُ وَ ایاکمْ لِمَحابِّهِ. (کتاب 67 نهجالبلاغه)

[اما بعد، مراسم حج را برای مردم بپا دار، و ایام اللَّه (عبرتهای تاریخ) را به یادشان آر، و هر صبح و شام برای مراجعه آنان در مجلس عمومی بنشین،


[1]. مخصوصاً این جهت که راجع به حج همه جا کلمه «ناس» تکرار شده: لِلّهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ الْبَیتِ ... وَاذْ جَعَلْنَا الْبَیتَ مَثابَةً لِلنّاسِ ... انَّ اوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ ... جَعَلْناهُ لِلنّاسِ سَواءً الْعاکفُ ... جَعَلَ اللَّهُ الْکعْبَةَ الْبَیتَ الْحَرامَ قِیاماً لِلنّاسِ ...

[2]. در این آیه صریحاً میگوید این خانه را ما برای مردم قرار دادهایم. این خانه که خانه خداست، خانه مردم است.

[3]. رجوع شود به المیزان، ج 3/ ص 393، داستان مسئله پرسیدن مهدی عباسی از امام کاظم.

[4]. مثل اینکه او را مأمور میکند که ضمناً امارت حجاج را به عهده بگیرد.

[5]. امیرالحاج وظیفه دارد که تنها شاخص رسمی و ریاستی نباشد، تاریخ را بر مردم عرضه بدارد، آنها را موعظه کند و به مصالحشان ارشاد نماید، گذشته را به یاد آنها بیاورد.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 25  صفحه : 65
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست