نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 25 صفحه : 63
کعبه و نقش اجتماعی آن
1. از آیات قرآن برمیآید که کعبه قدیمیترین معبد جهان است [1]: انَّ اوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکةَ مُبارَکاً. رجوع شود به تفاسیر مفصل که از جنبه تاریخی متعرض این مطلب شدهاند [2]. آقای غفوری در سخنرانی کنگره حج میگوید:
به طوری که نوشتهاند از زمانهای قدیم هفت معبد بزرگ و عمومی وجود داشته که در چین و هند و بلخ و صنعا و در قسمتهای شمالی و مرکزی ایران فعلی بودهاند و از همه قدیمیتر همان کعبه است [3].
2. از آیات قرآن برمیآید که این خانه، خانه پربرکتی است و بناست که منشأ خیرات و برکاتی برای اهل توحید و عدل یعنی مسلمین باشد، چنانکه در آیه پیش
[1]. البته معبد توحید، زیرا از نظر قرآن توحید بر شرک مقدم است. توحید از شرک متطوّر نشده، بلکهشرک انحرافی است از توحید.[2]. در سوره حج، آیه 29 و آیه 33 از کعبه به «بیتالعتیق» یاد شده. ممکن است مقصود خانه کهنه قدیمی باشد و ممکن است مقصود خانه آزاد باشد که: لایمْلِکهُ احَدٌ، چنانکه در روایتی از امام باقر روایت شده (تفسیر صافی).[3]. رجوع شود به کتاب اسرار حج و کتاب قبله کمرهای.
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 25 صفحه : 63