responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 25  صفحه : 364

مسلمانیم مانند دیگران، موحدیم مانند دیگران، به رسالت پیغمبر اعتقاد و ایمان داریم مانند دیگران، ولی ما به امامت هم اعتقاد داریم، ما شیعه هستیم. یک چیزهایی هم شعار تشیع است.

اسلام یک دین اجتماعی است، به عدالت به عنوان یک اصل مسلّم قطعی اجتماعی اعتراف دارد بلکه پیامبران را مأمور اجرای آن میداند و یکی از دو هدف ارسال پیغمبران را برقراری عدالت میداند. عدالت خودش یک حقیقتی است ولی اسلام شعارهایی دارد که به موجب آن شعارها ما میخواهیم بگوییم در دین ما اصلِ عدالت هست، در دین ما اصلِ انصاف هست، در دین ما اصلِ مبارزه با ظلم و زیر بار ظلم نرفتن هست، یعنی وابستگی خودمان را به این اصل اعلام میکنیم.

شعار آغاز به کار

حال راجع به توحید [سخن میگوییم.] یکی از شعارهای اسلامی- چون این شعار دارد در میان ما متروک میشود، ما باید مخصوصاً یادآوری کنیم و بگوییم- این است که هر کاری را که ما میخواهیم شروع بکنیم، یک کاری که به تعبیر امیرالمؤمنین ذیبال باشد یعنی برای آن اهمیتی قائل هستیم- البته در کار بیاهمیت هم خوب است ولی مخصوصاً در کارهای اهمیتدار- آن را با بسم اللَّه الرحمن الرحیم آغاز کنیم. هر ملتی برای شروع کار خودش یک شعاری دارد. ملت اسلام در شروع کار خودش یک شعار دارد و آن توحید است. مسلمان هر کاری را که میخواهد شروع کند، سوار اتومبیل که میخواهد بشود شعار توحید میدهد، خوردن غذا را میخواهد شروع کند شعار توحید میدهد، وارد یک خانه میخواهد بشود شعار توحید میدهد، ساختمانی را میخواهد شروع کند شعار توحید میدهد، و هرکاری که فیالجمله اهمیت برای آن قائل است میخواهد شروع کند شعار توحید میدهد:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم.

بسم اللَّه الرحمن الرحیم شعار مسلمان است. به نام خدای رحمان و رحیم. شما ببینید در این جمله چه معنایی جمع شده است! اللَّه من به ذاتی اعتقاد دارم لایتناهی، جامع جمیع صفات کمالیه؛ به ذاتی ایمان و اعتقاد دارم که تمام عالم مظهر رحمانیت و رحمت اوست، عالم هستی مظهر رحمت اوست. من به خدایی ایمان دارم که او رحیم است؛ یعنی اگر بندهای در راه رضای او گام بردارد عنایتها و الطاف خاصی

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 25  صفحه : 364
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست