responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 25  صفحه : 305

مرده و سیمانهای فاسد شده بسازند) این مرکب ساخته میشود ولی استحکام ندارد چون اجزای تشکیلدهندهاش فاسد است. [همچنین] اگر اجزای تشکیلدهنده یک ساختمان درست باشد اما آن ملاطی که میخواهد اینها را به یکدیگر مربوط کند فاسد باشد باز هم این ساختمان فاسد است.

پس اصل دیگری که قرآن مجید روی آن تکیه دارد و آن را خطری برای بقای یک قوم و یک امت میداند فساد اخلاق است. از نظر قرآن محال است قومی روی سعادت را ببیند و افرادش فاسدالاخلاق باشند. آیا میدانید ملتهایی که میخواهند ملتهای دیگر را ضعیف و ناتوان کنند و استعمار نمایند از چه راهی وارد میشوند؟

راه فساد اخلاق؛ یعنی شروع میکنند به هزار وسیله اخلاق آن ملتها را فاسد کردن؛ مجلات فاسد کننده برای اینها میسازند، فیلمهای فاسد کننده برای اینها صادر میکنند، تشویق به مشروبخواری میکنند در حد اعلا، کلوپهای قمار [ایجاد میکنند] هر چه دلتان بخواهد، فحشاء، زنا و امثال اینها [را رواج میدهند] الی ماشاءاللَّه، که شرف در روح این مردم باقی نماند، چون هرچه انسان از این فسادها بیشتر مرتکب بشود آن احساس شرافت و عزت و انسانیت در او میمیرد.

وقتی که این امور در میان آنها بود، انسانهایی پوک و پوچ میشوند، انسانهایی که جز برای شکم و دامنشان و جز برای زندگی روزمره فکر نمیکنند؛ حتی فکرشان فاسد میشود، نه فقط اخلاقشان فاسد میشود. و تاریخ چقدر از این [نمونهها] نشان داده!

مثال به اندلس اسلامی

اندلس اسلامی یک تجربه بسیار روشن در این زمینه است. تاریخچه اندلس را بخوانید، لااقل کتاب تاریخ اندلس دوست بزرگوار ما مرحوم آیتی را مطالعه کنید و کتابهای دیگری که در این زمینه نوشتهاند و شاید در بعضی قسمتها از آن کتاب مفصلتر باشند. اندلس اسلامی یک مهد بزرگ تمدن اسلامی است. دنیای مسیحیت خودش را در مقابل این مهد تمدن ناتوان میبیند ولی چشم به آن دوخته است.

نمیتواند کاری از پیش ببرد چون انسانهایش انسانهای درستی هستند. نقشه میکشد، نقشه فساد اخلاق: اگر کاری بکنیم که اخلاق جوانانشان را فاسد کنیم موفقیم. از راه زن و شراب وارد میشوند. شروع کردند وسائل مشروب سازی فراهم

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 25  صفحه : 305
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست